Dette kan du klage på
Sivilombudet behandler klager på både statlig, kommunal og fylkeskommunal forvaltning. Du kan klage hvis du mener at et forvaltningsorgan har gjort en feil.
Før du kan klage til Sivilombudet, må du ha brukt alle andre klagemuligheter. Det vil som regel si at du først må klage til det forvaltningsorganet som har fattet vedtaket.
Informasjon om klagemulighetene dine finner du nederst i vedtaket.
Hvis du ikke har klaget til forvaltningsorganet først, vil vi normalt avvise klagen.
Hva kan du klage på?
Du kan klage til Sivilombudet hvis du mener at
- du har fått en uriktig avgjørelse, for eksempel et vedtak fra et forvaltningsorgan
- saken din har hatt unødvendig lang saksbehandlingstid
- du ikke har fått svar fra forvaltningen
Hvilke områder gjelder klagene?
Sivilombudet behandler klager innen de fleste områder av offentlig forvaltning, blant annet:
- bruk av tvang og makt mot enkeltpersoner
- digital forvaltning
- barns rettigheter
- natur og miljø
- helse- og omsorgstjenester
- utlendingssaker
- offentlighet og innsyn
- trygd og pensjon
- Forsvaret
- sosialhjelp
- kriminalomsorg
- politi og påtalemyndighet
- næring, landbruk og reindrift
- plan- og byggesaker
I tillegg behandler Sivilombudet klager på lang behandlingstid og manglende svar.
Hvordan prioriterer Sivilombudet?
Vi går gjennom alle klagene vi får, men vi har begrenset kapasitet og har ikke mulighet til å undersøke alle saker.
Vi prioriterer saker som kan forhindre urett, og som har stor betydning for den enkelte eller samfunnet.
Sakstyper vi prioriterer
Saker med stor betydning for klageren, særlig
- saker av stor rettssikkerhetsmessig betydning
- saker som har stor velferdsmessig eller personlig betydning
- klager fra sårbare eller ressurssvake grupper
- saker som gjelder frihetsberøvelse og tvang
Prinsipielle saker, særlig der
- saken kan få betydning for flere
- saken tyder på systemsvikt
- det er viktig for borgerne å få korrigert eller avklart et spørsmål
- saken gjelder generell forvaltningsrett eller EØS-forpliktelser
Saker av stor samfunnsmessig betydning, særlig
- saker om åpenhet i forvaltningen
- saker om menneskerettigheter
- saker som har betydning for grunnlovsbeskyttede rettigheter, som ytringsfrihet, retten til miljø og barns rettigheter
Sakstyper vi nedprioriterer
Noen saker prioriteres ikke, eller behandles sjelden. Les mer: Dette kan du ikke klage på