Kontakt
Åpningstider sentralbord: Hverdager 10.00–14.00
Telefon: 22 82 85 00
Grønt nummer: 800 800 39
Det er gratis å ringe grønt nummer.
E-post: postmottak@sivilombudet.no
Postadresse: Postboks 3 Sentrum, 0101 Oslo
Besøksadresse: Akersgata 8, Oslo
Åpningstider resepsjon: Hverdager 08.00–15.45.
Sivilombudsmannen byttet navn til Sivilombudet da ny sivilombudslov trådte i kraft 1. juli 2021.
-
Du kan ringe sentralbordet for å settes i kontakt med saksbehandler. Vet du ikke hvem du skal kontakte, vil sentralbordet hjelpe deg.
-
Skal du besøke oss, må du avtale tid på forhånd.
Digital postkasse
Sivilombudet ønsker å sende deg post digitalt i stedet for på papir. Vi kan ikke sende deg sensitiv informasjon på e-post fordi det ikke er sikkert nok. En digital postkasse er en sikker løsning for å motta og oppbevare viktig post fra det offentlige. Det finnes to leverandører av digital postkasse, e-Boks og Digipost. Velg digital postkasse på nettsiden til Norge.no
Henvendelser på e-post
Du kan også henvende deg via e-post, men dette bør benyttes til enkle spørsmål som ikke inneholder sensitive opplysninger og informasjon av personlig karakter.
Klageskjema
Her finner du informasjon om å klage til Sivilombudet
Organisasjonsnummer: 974 761 270
Sivilombudet benytter elektronisk faktura, se vår fakturaadresse.
Tips oss
Tips oss
Sivilombudet kan på eget initiativ undersøke saker eller områder hvor vi mistenker at det begås feil. Har du tips om forhold i kommunal, fylkeskommunal eller statlig forvaltning du mener vi bør se nærmere på, kan du sende oss et tips om det.
Mediekontakt
Vi kan hjelpe journalister med informasjon om innholdet i ulike saker og opplysninger om saksgangen. Ringer du om en sak som ikke er avsluttet, kan det være vanskeligere å hjelpe. Av hensyn til klageren, vil vi normalt ikke bekrefte om vi har mottatt en klage som gjelder personsensitive forhold eller ansettelsesforhold.
I de sakene som har vært tatt opp til nærmere undersøkelse vil Sivilombudet gi uttrykk for sin mening om saken i form av en uttalelse. De fleste uttalelsene er offentlige og legges ut fortløpende på nettsidene. Det forekommer likevel at uttalelser ikke blir publisert på grunn av personvernhensyn.
Mediekontakter
Er du ikke journalist, må du ringe sentralbordet på +47 22 82 85 00 (mellom kl. 10 og 14), som setter deg i kontakt med riktig person.
Trude Julie Dommerud
Kommunikasjonssjef
e-post: tjd@sivilombudet.no
tlf. 984 35 516
Turid Årsheim
Kommunikasjonsrådgiver
e-post: tar@sivilombudet.no
tlf. 997 88 939
Ikke send klager til disse e-postadressene.
Logging av mediehenvendelser
Alle mediehenvendelser til Sivilombudet blir journalført.
Vi registrerer også pressehenvendelser til Sivilombudet i verktøyet Medieloggen, med opplysninger om navn, redaksjon, kontaktinformasjon, og hva henvendelsen gjelder. Informasjonen vil ikke bli benyttet til andre formål enn å svare på henvendelsene. Dersom du ikke ønsker at kontaktinformasjonen din eller henvendelsen din skal loggføres, eller hvis du ønsker at vi skal slette opplysninger fra tidligere henvendelser, ta kontakt med oss. Vi sletter opplysningene i Medieloggen etter tre år.
Her finner du publiserte uttalelser
Se også: Innsyn og offentlig journal
Hanne Harlem
SivilombudBirthe Aspehaug Buset
Avdelingssjef - Avdeling 1Maria Bakke
Avdelingssjef - Allmenn avdelingJoakim Øren
Avdelingssjef - Avdeling 2Annette Dahl
Avdelingssjef - Avdeling 3Helga Fastrup Ervik
Avdelingssjef - TorturforebyggingSolveig Antila
AdministrasjonssjefTrude Julie Dommerud
Kommunikasjonssjef