Utvalgt tema: God forvaltningsskikk
En av Sivilombudets oppgaver er å passe på at forvaltningen følger god forvaltningsskikk.
På denne siden kan du lese om god forvaltningsskikk, og se eksempler på saker som Sivilombudet har behandlet.
Hva er god forvaltningsskikk?
God forvaltningsskikk er normer som stiller krav til hvordan forvaltningen bør opptre i møte med borgerne. For eksempel er det god forvaltningsskikk at forvaltningen er saklig og hensynsfull, åpen og serviceinnstilt i sin kommunikasjon og adferd. God forvaltningsskikk kan også påvirke organiseringen av virksomheten og krav til saksbehandlingen.
Alle som arbeider i forvaltningen, må følge god forvaltningsskikk. For eksempel må saksbehandleren på Nav-kontoret følge god forvaltningsskikk når han veileder klienter og treffer vedtak om sykepenger. Badevakten i det kommunale bassenget må følge god forvaltningsskikk i sin kontakt med badegjestene. Det samme gjelder når kommunen leier ut parkeringsplasser.
Etiske verdier
Normene for god forvaltningsskikk er uskrevne, og kommer i tillegg til de lovfestede reglene for forvaltningens virksomhet. De er basert på de grunnleggende etiske verdiene som forvaltningen må ivareta for å oppfylle sin rolle og ha tillit hos befolkningen. Det er verdier som:
- saklighet
- forutsigbarhet
- habilitet
- likebehandling
- etterprøvbarhet
- upartiskhet
- tilgjengelighet
- åpenhet
- effektivitet
- hensynsfullhet
Flere uttalelser
Se også vår artikkel fra Sivilombudets årsmelding 2020
Utvalgte uttalelser fra Sivilombudet om god forvaltningsskikk
- Manglende prioritering av saken var i strid med god forvaltningsskikk
- Kravene til god forvaltningsskikk tilsier at begrunnelsen tilpasses sakens karakter og partenes forutsetninger
- Hovedtrekkene i klageinstansens vurdering skal fremgå av begrunnelsen
- Det er god forvaltningsskikk å vise at menneskerettslige merknader er vurdert (kontrollkommisjonen)
- Det er god forvaltningsskikk å vise at menneskerettslige merknader er vurdert (Statsforvalteren)
- Det er god forvaltningsskikk å informere om forventet behandlingstid (Kriminalomsorgen)
- Det er god forvaltningsskikk å informere om forventet behandlingstid (UDI)
- Beslutninger om utestenging fra Nav-lokaler var i strid med god forvaltningsskikk på flere punkter.
- Det er god forvaltningsskikk å gi en viss veiledning til den som har bedt om innsyn
- God forvaltningsskikk tilsier at saksdokumentene ikke slettes før innsynskravet er vurdert.