Utvalgt tema: God forvaltningsskikk

En av Sivilombudets oppgaver er å passe på at forvaltningen følger god forvaltningsskikk.

På denne siden kan du lese om god forvaltningsskikk, og se eksempler på saker som Sivilombudet har behandlet. 

Nærbilde av den blå blomsten forglemmegei, mot delvis grå og blå, litt uklar bakgrunn.

Hva er god forvaltningsskikk?

God forvaltningsskikk er normer som stiller krav til hvordan forvaltningen bør opptre i møte med borgerne. For eksempel er det god forvaltningsskikk at forvaltningen er saklig og hensynsfull, åpen og serviceinnstilt i sin kommunikasjon og adferd. God forvaltningsskikk kan også påvirke organiseringen av virksomheten og krav til saksbehandlingen.

Alle som arbeider i forvaltningen, må følge god forvaltningsskikk. For eksempel må saksbehandleren på Nav-kontoret følge god forvaltningsskikk når han veileder klienter og treffer vedtak om sykepenger. Badevakten i det kommunale bassenget må følge god forvaltningsskikk i sin kontakt med badegjestene. Det samme gjelder når kommunen leier ut parkeringsplasser.

Etiske verdier

Normene for god forvaltningsskikk er uskrevne, og kommer i tillegg til de lovfestede reglene for forvaltningens virksomhet. De er basert på de grunnleggende etiske verdiene som forvaltningen må ivareta for å oppfylle sin rolle og ha tillit hos befolkningen. Det er verdier som:

  • saklighet
  • forutsigbarhet
  • habilitet
  • likebehandling
  • etterprøvbarhet
  • upartiskhet
  • tilgjengelighet
  • åpenhet
  • effektivitet
  • hensynsfullhet