Ofte stilte spørsmål

Her finner du svar på spørsmålene som ofte blir stilt i forbindelse med å klage til Sivilombudet.

Behandler Sivilombudet alle klager som kommer inn?
Sivilombudet vurderer alle klager som kommer inn, men har begrenset kapasitet og har ikke mulighet til å undersøke alle saker. Sivilombudet avgjør om en klage gir tilstrekkelig grunn til behandling. Selv om Sivilombudet kan undersøke de fleste typer forhold som behandles av offentlig forvaltning, er det noen saker ombudet ikke kan behandle. Før du klager til Sivilombudet, må du ha benyttet alle klagemuligheter som finnes i forvaltningen.   Her kan du lese mer om hvilke typer saker som prioriteres av Sivilombudet
Er det noen frist for å klage til Sivilombudet?
Ja. Klagefristen er ett år. Fristen regnes fra datoen for forvaltningens endelige avgjørelse i saken.
Hvilke vedlegg bør inkluderes i klagen min?
Hvis du klager på et konkret vedtak, er det viktig at du legger ved en kopi av vedtaket. Legg gjerne ved kopier av andre dokumenter som belyser saksforholdet, spesielt brev eller dokumentasjon fra forvaltningen. Klager du på manglende svar/sen saksbehandling skal du legge ved kopi av skriftlig purring til virksomheten du klager på.
Kan en annen sende inn klage til Sivilombudet på mine vegne?
Det er fullt mulig å få en annen til å sende inn klagen for deg. I så fall må det legges ved en fullmakt der det tydelig framgår at vedkommende har fullmakt til å klage på dine vegne. Advokater trenger ikke fullmakt for å klage på vegne av klient.
Kan jeg få veiledning av en saksbehandler?
Ja, det er mulig å be om veiledning fra en saksbehandler om hvilke saker Sivilombudet behandler og om hvordan man skriver en klage. Det gis ikke veiledning om rettslige spørsmål. Veiledning gis vanligvis på telefon.
Kan jeg klage på ansettelse i offentlig forvaltning?
Ja, du kan klage til Sivilombudet dersom du mener at du har blitt forbigått i en offentlig ansettelsesprosess på et usaklig grunnlag. Vi gjør likevel oppmerksom på at en behandling av saken hos oss ikke vil kunne føre til at du får den aktuelle stillingen. Sivilombudet gjør normalt bare nærmere undersøkelser i ansettelsessaker der vi ser det er gjort større eller mer gjennomgående feil. Spørsmålet om hvem som er best kvalifisert for en stilling, beror i stor grad på skjønn. Slike skjønnsmessige vurderinger kan Sivilombudet bare i begrenset grad uttale seg om. Vi arbeider samtidig med saksområdet på måter som i større grad kan forebygge feil, for eksempel ved å veilede forvaltningen i generelle rettslige spørsmål om temaet.
Kan jeg klage på en sak om barnebidrag?
Ja, du kan klage på slike saker, men vi gjør oppmerksom på at Sivilombudet er ikke en ordinær klageinstans. På grunn av begrenset kapasitet har vi ikke mulighet til å sette i gang undersøkelser i alle saker som kommer inn. Videre er enkelte typer spørsmål normalt mindre egnet for overprøving her. Saker om barnebidrag berører to private parter, der den ene ikke vil være part i en sak her. Derfor er vi generelt tilbakeholdne med å behandle en del barnebidragssaker. I tillegg er sakene ofte preget av uenighet om faktiske forhold og forutsetter bevisvurderinger som ofte gjør dem mindre egnet for vår rettslige kontroll. Gjeldende prioriteringer tilsier at klager som for eksempel gjelder den nærmere utregningen av bidraget, eller skjønnsfastsetting av inntekt, som hovedregel ikke tas opp til behandling av Sivilombudet.
Kan jeg klage til Sivilombudet og forvaltningen på samme tid?
Nei. Før du klager til Sivilombudet må du ha benyttet alle klagemuligheter som finnes i forvaltningen. Du må først klage på vedtaket til det offentlige organet som har tatt avgjørelsen, og vente på utfallet av klagebehandlingen.
Kan jeg klage til Sivilombudet på manglende svar / sen saksbehandling?
Ja. Sivilombudet kan behandle klager på manglende svar og sen saksbehandling i forvaltningen. Du må imidlertid først ha sendt en purring til forvaltningen der du minner om saken. Hvis du deretter ikke får svar innen rimelig tid, kan du sende en klage til Sivilombudet. Kopi av purringen må legges ved klagen.
Kan Sivilombudet endre forvaltningens avgjørelse?
Sivilombudet kan ikke selv omgjøre avgjørelser eller pålegge myndighetene å gjøre noe, men i de fleste tilfeller retter myndighetene seg etter Sivilombudets uttalelser.
Koster det noe å klage til Sivilombudet?
Nei. Det er helt gratis å klage til Sivilombudet.
Må jeg benytte meg av Sivilombudets klageskjema?
Det anbefales å benytte seg av Sivilombudets klageskjema, men du kan også klage via vanlig brev. Vær oppmerksom på at hvis du skriver til oss via e-post er det viktig at den ikke inneholder sensitive personopplysninger.
Når kan jeg forvente svar på klagen min?
Du vil motta et foreløpig svar i løpet av tre uker. Om vi kan behandle saken din, vil du få informasjon om når du kan forvente ytterligere svar fra oss.
Trenger jeg advokat for å klage til Sivilombudet?
Nei. Du kan selv klage til Sivilombudet.