Særskilt melding til Stortinget om manglende svar og lang saksbehandlingstid
Sivilombudet leverte en særskilt melding til Stortinget 1. april 2025 om manglende svar og lang saksbehandlingstid i offentlig forvaltning.
Les meldingen her:
Les pressemelding om den særskilte meldingen: Sivilombudet varsler Stortinget om uholdbar lang saksbehandlingstid og en utilgjengelig forvaltning (01.04.25)
Oppfølging av den særskilte meldingen
Stortinget behandlet 6. juni 2025 innstillingen fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om den særskilte meldingen fra Sivilombudet.
Stortinget gjorde følgende vedtak:
- Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget på egnet måte med en redegjørelse om hvordan arbeidet med å senke antall manglende svar fra offentlig forvaltning og redusere saksbehandlingstid går.
- Stortinget ber regjeringen sørge for at langt flere forvaltningsorganer løpende offentliggjør statistikk over forventet/reell saksbehandlingstid for de søknader og klager organet behandler.
- Stortinget ber regjeringen legge til rette for at det ved nye lovforslag som innebærer behandling av søknader, og ved større revisjoner av eksisterende søknadsordninger, også vurderes om det bør fastsettes konkrete saksbehandlingsfrister.
- Dokument 4:2 (2024–2025) – Særskilt melding fra Sivilombudet om manglende svar og lang saksbehandlingstid – vedlegges protokollen.
Se saken på Stortingets nettsider
Les mer om Sivilombudets arbeid med lang saksbehandlingstid
Hva er en særskilt melding?
Foruten årsmeldingene kan Sivilombudet også levere særskilte meldinger til Stortinget. En særskilt melding brukes for å gjøre Stortinget oppmerksom på et spesielt saksforhold, for eksempel systematiske feil eller tilfeller der forvaltningen ikke har fulgt Sivilombudet. Sivilombudets meldinger blir behandlet av kontroll- og konstitusjonskomiteen som utarbeider en innstilling til Stortinget. Meldingen blir deretter behandlet av Stortinget.