Tilgang til Skatteetatens innloggede tjenester ved bruk av fremtidsfullmakt
Publisert: 28.11.2025
Sist oppdatert: 28.11.2025
Oppsummering
Saken gjelder tilgangen til Skatteetatens innloggede tjenester ved bruk av fremtidsfullmakt. Klageren i saken ble nektet tilgang til farens personlige side på skatteetaten.no, til tross for at klageren la frem en fremtidsfullmakt. Skatteetaten opplyste at de ikke kunne gi elektronisk tilgang, og at dette forutsatte at vedkommende var oppnevnt som verge.
Statsforvalteren avslo imidlertid klagerens søknad om vergemål med den begrunnelse at fremtidsfullmakten allerede dekket behovet.
Sivilombudet er kommet til at Skatteetaten har plikt til å gi digital tilgang til fullmektiger dersom fremtidsfullmakten må tolkes slik og er trådt i kraft. Direktoratet opplyste at slik tilgang vil gis. Det pågår nå et arbeid med å få på plass en teknisk løsning som gjør dette mulig. Ombudet ba direktoratet følge opp klagerens sak, og ba videre om å bli orientert om fremdriften med den tekniske tilretteleggingen.
Sakens bakgrunn
A (heretter klageren) og hans søstre opptrer som fullmektig for sin far B (heretter faren) i kraft av en fremtidsfullmakt. En fremtidsfullmakt gir rett til å representere en person som på grunn av sinnslidelse, demens eller annet ikke lenger er i stand til å ivareta sine interesser, jf. vergemålsloven
§ 78. Statsforvalteren stadfestet ikrafttredelsen av farens fremtidsfullmakt
27. september 2021. Etter fullmakten skal fullmektigene blant annet «betale [farens] utgifter» og «ivareta [hans] interesser overfor kommunen og øvrige hjelpeapparat».
Våren 2025 fremla klageren fullmakten for Skatteetaten og ba om å få tilgang til farens personlige side på skatteetaten.no. I svar 17. juni 2025 opplyste Skatteetaten at det ikke var mulig å få elektronisk tilgang på bakgrunn av en fremtidsfullmakt, og at tilgangen forutsatte av personen var oppnevnt som verge.
Klageren søkte deretter Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus (Statsforvalteren) om vergemål 1. juli 2025. Søknaden ble avslått 4. juli fordi Statsforvalteren mente at faren ikke hadde et konkret behov for vergemål, ettersom fremtidsfullmakten allerede dekket behovet. Statsforvalteren viste til at de ikke hadde hjemmel til å opprette vergemål i et slikt tilfelle. Samtidig ble det opplyst om at avvisningsvedtaket kunne påklages til Statens sivilrettsforvaltning.
Klageren brakte i stedet saken inn for ombudet 7. juli 2025. I klagen ble det vist til korrespondanse med Skatteetaten og Statsforvalteren, og at klageren ikke fikk digital tilgang til Skatteetatens digitale tjenester på vegne av faren.
Våre undersøkelser
Etter en gjennomgang av klagen valgte vi å ta saken opp med Skattedirektoratet. Undersøkelsen knyttet seg til fullmektigers tilgang til Skatteetatens digitale tjenester. Statsforvalterens vurdering av spørsmålet om vergemål var ikke en del av undersøkelsen.
I brev 14. august 2025 spurte vi Skattedirektoratet hva som var det rettslige grunnlaget for å nekte fullmektiger tilgang til skatteetaten.no på bakgrunn av fremtidsfullmakter. I tillegg spurte vi direktoratet om Skatteetaten ville akseptert en fremtidsfullmakt dersom den uttrykkelig nevnte tilgangen til tjenestene på skatteetaten.no som en del av fullmakten. I undersøkelsesbrevet henviste vi også til ombudets uttalelse 24. mai 2024 (SOM-2023-5441) om tilgang til helsenorge.no på bakgrunn av fremtidsfullmakt.
Skattedirektoratet svarte 22. september 2025 at de i løpet av våren har mottatt flere klager fra fremtidsfullmektiger. Per i dag har ikke Skatteetaten en teknisk løsning som gjør at de kan gi digital tilgang til fullmektiger som opptrer i kraft av en fremtidsfullmakt. Etter en gjennomgang av sakens rettslige sider la imidlertid direktoratet til grunn føringene gitt av Sivilombudet i uttalelser 24. mai 2024 (SOM-2023-5441) og 22. april 2025 (SOM-2025-275). Direktoratet orienterte kort om at de arbeider med den tekniske tilretteleggelsen, og at de ved fremtidige henvendelser vil orientere om at arbeidet har høy prioritet.
Klageren hadde ingen merknader til direktoratets svar.
Sivilombudets syn på saken
Spørsmålet i saken har vært om klageren og andre fullmektiger har rett til å logge inn på skatteetaten.no på vegne av fullmaktsgiveren i henhold til fremtidsfullmakt.
En fremtidsfullmakt gir én eller flere personer rett til å representere fullmaktsgiveren når denne ikke lenger kan ivareta sine interesser, jf. vergemålsloven § 78. De rettslige utgangspunktene er nærmere beskrevet i ombudets uttalelser SOM-2023-5441 avsnitt 13-20, og SOM-2025-275 avsnitt 8-15.
I SOM-2023-5441 slo ombudet fast at offentlige organer må akseptere gyldige fremtidsfullmakter som er trådt i kraft. Det kan ikke stilles krav om bruk av egne fullmaktsskjemaer, eller at tilgangen til digitale portaler uttrykkelig er nevnt i fullmakten. Hvilken kompetanse fullmektigen har, må avgjøres ved en tolkning av fullmakten. I den aktuelle saken fulgte Norsk helsenett ombudets uttalelse ved å tilrettelegge for fremtidsfullmakter på helsenorge.no generelt, og ved å gi tilgang til klageren. I SOM-2025-275 kom ombudet til at forvaltningen ikke kan avvise fremtidsfullmakter fordi de ikke er stadfestet av Statsforvalteren. Stadfesting er kun et bevismiddel. Forvaltningen må selv vurdere om fullmakten er gyldig og trådt i kraft, og ta stilling til om fullmektigen har kompetanse innenfor det aktuelle området.
Ombudet kan ikke se at tilgangen til Skatteetatens innloggede tjenester stiller saken i en annen vesentlig rettslig stilling enn det som ble vurdert i SOM-2023-5441. Skatteetatens tjenester er i all hovedsak digitalisert, og fullmektiger har et klart behov for digital tilgang for å ivareta fullmaktsgiverens interesser på en praktisk måte. Ombudet mener derfor at Skatteetaten har plikt til å gi digital tilgang dersom fremtidsfullmakten må tolkes slik og er trådt i kraft.
Skattedirektoratet har svart at de legger ombudets føringer i SOM-2023-5441 og SOM-2025-275 til grunn for den rettslige vurderingen. Skatteetaten vil derfor gi digital tilgang dersom fremtidsfullmakten i) oppfyller formkravene i vergemålsloven, ii) er dokumentert trådt i kraft, og iii) kan tolkes som å gi rett til skatteopplysninger og digital representasjon. Ombudet enig i direktoratets vurderinger og tilføyer at det må vurderes konkret om fullmakten er trådt i kraft. Det er ikke grunnlag for å stille et generelt krav om at fullmakten skal være stadfestet av Statsforvalteren.
Direktoratet opplyser at Skatteetaten i dag ikke har tekniske løsninger som gjør det mulig å gi tilgang til fullmektiger basert på fremtidsfullmakt, men at arbeidet med tilrettelegging har høy prioritet. Ombudet merker seg dette, og understreker at det er et stort behov for at Skatteetaten raskt får på plass en løsning.
Klagerens konkrete sak er ikke kommentert i direktoratets svar. I SOM-2023-5441 sørget Norsk helsenett raskt for at klageren fikk tilgang. Vi ber direktoratet sørge for at klagerens sak blir fulgt opp konkret, og at det gis en tilbakemelding på når vedkommende kan vente seg en løsning. Ombudet ber også direktoratet sørge for at klageren får veiledning om hvordan han best skal ivareta fullmaktsgiverens interesser hvis det ikke skulle være mulig å få tilgang til de innloggede tjenestene på skatteetaten.no. Ombudet viser til at Skatteetaten i sitt svar 17. juni 2025 kun orienterte om at klageren må legge ved fremtidsfullmakten hver gang dersom han ønsker å få «tilsendt noe pr post». Ombudet minner om at Skatteetaten har plikt til å veilede brukeren slik at han kan ivareta sine interesser på best mulig måte, jf. forvaltningsloven
§ 11.
Oppsummert mener ombudet at Skatteetaten har plikt til å gi digital tilgang basert på en fremtidsfullmakt, dersom fullmakten må tolkes slik at den omfatter oppgaver der det er behov for tilgang til opplysninger fra Skatteetaten. I tillegg må fullmakten være trådt i kraft. Direktoratet har lagt til grunn ombudets tidligere uttalelser og vil gi tilgang til fullmektiger. Det pågår nå et arbeid med å få på plass en teknisk løsning som gjør dette mulig.
Konklusjon
Sivilombudet er kommet til at Skatteetaten har plikt til å gi digital tilgang til fullmektiger, dersom fremtidsfullmakten må tolkes slik og er trådt i kraft. Skattedirektoratet har lagt til grunn ombudets tidligere uttalelser og vil gi tilgang dersom fullmakten oppfyller formkravene, er dokumentert trådt i kraft, og kan tolkes som å gi rett til skatteopplysninger og digital representasjon. Det pågår et arbeid med å få på plass en teknisk løsning som gjør dette mulig. Sivilombudet har i tillegg bedt Skattedirektoratet følge opp klagerens sak konkret.
Skattedirektoratet har ikke gitt noen tilbakemelding på status i arbeidet med den tekniske tilretteleggingen, og heller ikke om når en løsning vil være på plass. Sivilombudet ber om å bli orientert om fremdriften i saken innen 1. mars 2026.
I undersøkelsen herfra er ikke forholdet mellom Skatteetatens innloggede tjenester og Altinn kommentert. Det er noe uklart for ombudet om fullmektiger også trenger digital tilgang til Altinn for å ivareta fullmaktsgiverens skatteforhold. Problemstillingen er ikke kommentert av Skattedirektoratet. I oppfølgingen ber derfor Sivilombudet om at det også gis en tilbakemelding på hvordan Skatteetaten følger opp denne problemstillingen. Til orientering sendes en kopi av uttalelsen til Digitaliseringsdirektoratet, som forvalter Altinn-plattformen.