Ny veileder om digital forvaltning

Sivilombudet har lansert en ny veileder som skal hjelpe offentlige etater med å følge forvaltningsloven når de digitaliserer saksbehandlingen.

Veilederen er rettet mot alle som jobber med offentlige IT-systemer, inkludert jurister, IT-arkitekter, prosjektledere, innkjøpere, systemutviklere og designere.

Målet er å sikre at rettssikkerheten blir ivaretatt helt fra starten av utviklingen av et offentlig IT-system. Når systemet er ferdigutviklet og tatt i bruk, vil det som regel være både mer ressurskrevende og teknisk utfordrende å innarbeide reglene. Feil i forvaltningens it-systemer kan potensielt berøre mange ved at feilen masseproduseres.

Sivilombudets veiledere

Sivilombudets veiledningshefter og temarapporter er ment å rettlede forvaltningen til riktig saksbehandling på områder der vi erfarer at det ofte skjer feil.

Digital forvaltning er nummer seks i serien av veiledningshefter som er utgitt av Sivilombudet.

Alle veilederne kan bestilles eller lastes ned her.

Digital forvaltning (2024)

Sakskostnader (2024)

Begrunnelser (2023)

Innsynsguiden (2022)

Ansettelser fra A til Å (2021)

Sivilombudsmannens undersøkelser av dispensasjoner i strandsonen (pdf, 2021) 

Forside veileder digital forvaltning