• Forside
  • Aktuelt
  • Sivilombudet kritiserer Forsvaret i to undersøkelser

Sivilombudet kritiserer Forsvaret i to undersøkelser

Sivilombudet ber Forsvaret rydde opp. Kritikken gjelder behandlingen av søknader om utsatt tjeneste i Heimevernet, veiledning og behandling av innsynskrav og manglende svar på Sivilombudets henvendelser.

– Forsvaret har gjort flere, til dels alvorlige, feil. Vi forventer redegjørelse for hvilke tiltak de vil iverksette for å unngå lignende feil i fremtiden, sier sivilombud Hanne Harlem.

Heimevernets behandling av søknader om utsatt tjeneste
Forsvaret har gjort flere feil når de har behandlet søknader om utsatt tjeneste for soldater i Heimevernet. Utsettelse kan blant annet gis ved omsorgsansvar, arbeid eller der tjenesten vil få urimelige konsekvenser for påbegynt utdanning, for eksempel ved eksamen.

Sivilombudets undersøkelser viste at de fleste avslagene på søknader om utsettelse ikke er begrunnet, slik at den som har søkt om utsettelse forstår grunnen til avslaget eller hva avslaget bygger på. Særlig alvorlig er det at det i avslagene ikke er gitt informasjon, eller gitt feil informasjon, om retten til å klage over avgjørelsen. I de klagene som likevel er mottatt har Heimevernet stort sett heller ikke sendt klagene videre til riktig klageinstans, som er Forsvarsdepartementets klagenemnd i vernepliktssaker.

– Feilene kan ha hatt konsekvenser for den enkeltes familieliv, utdanning eller arbeidsforhold. Det er straffbart å ikke møte til tjeneste. Når adgangen til å klage på avslag om utsettelse ikke gjøres kjent og klager ikke er behandlet riktig, kan tjenestepliktige ha blitt strafferettslig forfulgt på uriktig grunnlag for å ikke ha møtt opp til tjeneste, sier sivilombud Hanne Harlem.

Les uttalelsen her: Heimevernets behandling av søknader om utsatt tjeneste

Brukte åtte måneder på å gi innsyn

Forsvaret brukt over åtte måneder på å gi innsyn på tross av en rekke purringer fra både klager, og Sivilombudet. Også Forsvarsdepartementet ba om at innsynskravet ble besvart. Forsvaret har heller ikke overholdt veiledningsplikten.

– Forsvaret har ikke gitt noen god forklaring på hvorfor innsynssaken tok så lang tid. Vi har derfor bedt Forsvarsstaben undersøke dette og gi oss en tilbakemelding på hvor det har sviktet, og hva som eventuelt vil gjøres for at samme feil ikke skjer igjen sier Hanne Harlem.

Les uttalelsen her: Manglende svar fra Forsvaret på krav om innsyn

Klager på Forsvaret

Sivilombudet har siden 2021 hatt ansvaret for å motta klager fra vernepliktige, militært og sivilt ansatte og heimevernsoldater i Forsvaret. Sivilombudet mottar et økende antall klager på Forsvaret.

Saker som kan være aktuelle fra personell i Forsvaret er tjenesteplikt eller -fritak, dimisjon og utsettelse av tjeneste. Andre saker kan være knyttet til selve arbeidsforholdet, som lønn og godtgjørelser, varsling eller mulig forbigåelse ved søknad på stilling. Også selve saksbehandlingen kan være gjenstand for klage til oss, for eksempel manglende forsvarlig utredning og dokumentasjon eller inhabilitet (upartiskhet).