• Forside
  • Uttalelser
  • Avsluttende brev: Avslutning av sak – eget tiltak – spørsmål om Forbrukerrådet kan representere enkeltpersoner etter GDPR artikkel 80 nr. 1

Avsluttende brev: Avslutning av sak – eget tiltak – spørsmål om Forbrukerrådet kan representere enkeltpersoner etter GDPR artikkel 80 nr. 1

Jeg viser til brev 28. april 2025, der Personvernnemnda besvarte vårt undersøkelsesbrev 13. mars 2025. Saken gjelder spørsmålet om Forbrukerrådet kan representere enkeltpersoner (registrerte) etter GDPR artikkel 80 nr. 1.

Undersøkelsen tok utgangspunkt i rettsanvendelsen til Personvernnemnda i sak PVN-2022-22 (Grindr), avgrenset til Personvernnemndas standpunkt om at Forbrukerrådet ikke kan representere klagere med grunnlag i GDPR artikkel 80 nr. 1, fordi virksomheten er et forvaltningsorgan. I samme sak la Personvernnemnda til grunn – som et vilkår for representasjon – at dette må være nærmere regulert i nasjonal rett, jf. siste del av artikkel 80 nr. 1.

I svarbrevet hit legger Personvernnemnda til grunn at GDPR artikkel 80 nr. 1 ikke utelukker statlige rettssubjekter som fullmektiger, dersom vilkårene i bestemmelsen for øvrig er oppfylt. Personvernnemnda skriver i brevet at de antar at Forbrukerrådet oppfyller vilkårene i artikkel 80 nr. 1. Personvernnemnda legger videre til grunn at kravet i artikkel 80 nr. 1 om nærmere nasjonal regulering, kun gjelder adgangen til å motta erstatning på vegne av en enkeltperson, jf. artikkel 82.

Sivilombudet er tilfreds med det svaret Personvernnemnda har gitt, og finner ikke grunn til ytterligere oppfølging av saken. Ombudet er enig i at Forbrukerrådet oppfyller vilkårene i GDPR artikkel 80 nr. 1, slik at de kan representere klagere. Videre er ombudet enig i at vilkåret i artikkel 80 nr. 1 siste del, om at representasjonsretten må være fastsatt i nasjonal rett, kun er knyttet til adgangen til å motta erstatning på vegne av klagere, jf. artikkel 82.

Saken er med dette avsluttet her.