Trygderettens behandling av saker om arbeidsavklaringspenger
Saken gjelder hvilken betydning det har for Trygderettens behandling av saker om arbeidsavklaringspenger (AAP), at Nav ikke har innvilget den ankende bruker arbeidsrettet tiltak.
Folketrygdloven § 11-6 b) setter i dag som et vilkår for AAP at bruker faktisk deltar på et arbeidsrettet tiltak. Før lovendringen 1. januar 2013 var det etter ordlyden tilstrekkelig at bruker hadde «behov» for tiltak. Ombudsmannen er uenig med Trygderetten når den i flere kjennelser i 2013 og 2014 la til grunn at § 11-6 b) også før endringen 1. januar 2013 stilte vilkår om at bruker faktisk deltar på et tiltak.
På bakgrunn av de samme kjennelsene har ombudsmannen også vurdert Trygderettens behandling av AAP-saker som skal behandles etter dagens ordlyd i § 11-6 b). I disse sakene avgjorde Trygderetten brukers anke på grunnlag av at Nav ikke hadde gitt bruker noe tiltak, og tok ikke stilling til om bruker hadde redusert arbeidsevne. Dette selv om flere av sakene gjaldt anker over avslag på AAP, der Nav hadde begrunnet avslag med at vilkåret om redusert arbeidsevne i folketrygdloven § 11-5 ikke var oppfylt.
Den praksis som er kommet til uttrykk i disse kjennelsene medfører en vesentlig begrensning i Trygderettens kompetanse i saker om AAP. Navs arbeidsevnevurderinger og avgjørelser om tiltak, som reguleres av regler utenfor folketrygdloven, blir styrende for vedtak om AAP, på en måte som synes å være i strid med forutsetninger i forarbeidene både til AAP-reformen og til lovendringen 1. januar 2013. Trygderetten bør bruke sin kompetanse til å overprøve Navs vurderinger av arbeidsevnen i trygdesaken, selv om bruker ikke er tildelt noe arbeidsrettet tiltak. Trygderettene vil ikke kunne innvilge AAP i en slik sak, men kan sende saken tilbake til Nav for ny behandling.
Ombudsmannen retter og en påminnelse til departementet om at det er viktig å foreta grundige analyser av de rettssikkerhetsmessige konsekvensene av denne typen lovforslag, og at disse analysene må tas med i de aktuelle lovproposisjonene.
Videre utvikling etter ombudsmannens uttalelse
I lys av ombudsmannens uttalelse kom Arbeids- og sosialdepartementet med et høringsnotat 24. juli 2015, med forslag til endringer i regelverket om arbeidsavklaringspenger i folketrygdloven § 11-6. Det er foreslått å reversere lovendringen i folketrygdloven § 11-6 fra 1. januar 2013, slik at ordlyden «behov for» behandling tilbakeføres i bestemmelsens bokstav a, og ordlyden «behov for» arbeidsrettet tiltak tilbakeføres i bestemmelsens bokstav b. Departementet har lagt til grunn at endringsforslaget vil gi Trygderetten tilbake muligheten til å overprøve alle Navs vurderinger etter folketrygdloven § 11-6, slik lovgiver ved innføringen av AAP-ordningen i 2010 forutsatte at Trygderetten ville ha.
Ombudsmannen støttet endringsforslaget i sitt høringssvar til departementet 11. august 2015.