Uttalelser

I de sakene som har vært tatt opp til nærmere undersøkelse kan Sivilombudet gi uttrykk for sin mening om saken i form av en uttalelse. Hun kan peke på at det er begått feil eller forsømmelse fra et forvaltningsorgan eller en tjenesteperson. Undersøkelsen kan også ende med at ombudet finner at det ikke er gjort feil.

De fleste uttalelsene er offentlige og legges ut fortløpende på nettsidene. Det forekommer likevel at uttalelser ikke blir publisert på grunn av personvernhensyn.

Frem til 1. juli 2021 var navnet vårt Sivilombudsmannen, og det vil derfor stå i tidligere uttalelser.

Vi publiserer også noen ganger avsluttende brev fra Sivilombudet på denne siden.

Viser 1150 av treff for søk på

Trygderettens behandling av saker om arbeidsavklaringspenger

Saken gjelder hvilken betydning det har for Trygderettens behandling av saker om arbeidsavklaringspenger (AAP), at Nav ikke har innvilget den ankende bruker arbeidsrettet tiltak. Folketrygdloven § 11-6 b) setter i dag som et vilkår for AAP at bruker faktisk deltar på et arbeidsrettet tiltak. Før lovendringen 1. januar 2013 var det etter ordlyden tilstrekkelig at bruker hadde «behov» for tiltak. Ombudsmannen er uenig med Trygderetten når den i flere kjennelser i 2013 og 2014 la til grunn at § 11-6 b) også før endringen 1. januar 2013 stilte vilkår om at bruker faktisk deltar på et tiltak. På bakgrunn av de samme kjennelsene har ombudsmannen også vurdert Trygderettens behandling av AAP-saker som skal behandles etter dagens ordlyd i § 11-6 b). I disse sakene avgjorde Trygderetten brukers anke på grunnlag av at Nav ikke hadde gitt bruker noe tiltak, og tok ikke stilling til om bruker hadde redusert arbeidsevne. Dette selv om flere av sakene gjaldt anker over avslag på AAP, der Nav hadde begrunnet avslag med at vilkåret om redusert arbeidsevne i folketrygdloven § 11-5 ikke var oppfylt. Den praksis som er kommet til uttrykk i disse kjennelsene medfører en vesentlig begrensning i Trygderettens kompetanse i saker om AAP. Navs arbeidsevnevurderinger og avgjørelser om tiltak, som reguleres av regler utenfor folketrygdloven, blir styrende for vedtak om AAP, på en måte som synes å være i strid med forutsetninger i forarbeidene både til AAP-reformen og til lovendringen 1. januar 2013.  Trygderetten bør bruke sin kompetanse til å overprøve Navs vurderinger av arbeidsevnen i trygdesaken, selv om bruker ikke er tildelt noe arbeidsrettet tiltak. Trygderettene vil ikke kunne innvilge AAP i en slik sak, men kan sende saken tilbake til Nav for ny behandling. Ombudsmannen retter og en påminnelse til departementet om at det er viktig å foreta grundige analyser av de rettssikkerhetsmessige konsekvensene av denne typen lovforslag, og at disse analysene må tas med i de aktuelle lovproposisjonene. Videre utvikling etter ombudsmannens uttalelse I lys av ombudsmannens uttalelse kom Arbeids- og sosialdepartementet med et høringsnotat 24. juli 2015, med forslag til endringer i regelverket om arbeidsavklaringspenger i folketrygdloven § 11-6. Det er foreslått å reversere lovendringen i folketrygdloven § 11-6 fra 1. januar 2013, slik at ordlyden «behov for» behandling tilbakeføres i bestemmelsens bokstav a, og ordlyden «behov for» arbeidsrettet tiltak tilbakeføres i bestemmelsens bokstav b. Departementet har lagt til grunn at endringsforslaget vil gi Trygderetten tilbake muligheten til å overprøve alle Navs vurderinger etter folketrygdloven § 11-6, slik lovgiver ved innføringen av AAP-ordningen i 2010 forutsatte at Trygderetten ville ha. Ombudsmannen støttet endringsforslaget i sitt høringssvar til departementet 11. august 2015.    
Dato for uttalelse: 19.12.2014 Saksnummer: 2014/1275 Publisert: 09.01.2015

Tilsetting av biblioteksjef

Sakens spørsmål er om en kommune hadde tilsatt en biblioteksjef  i strid med lov- og forskriftbestemte kvalifikasjonskrav. Ombudsmannen er kommet til tilsettingen er i strid med de formelle kvalifikasjonskravene i folkebibliotekloven § 5, jf. forskrift om kvalifikasjonskrav i bibliotekene § 2 andre ledd. Kommunen hadde derfor ikke rettslig adgang til å tilsette den aktuelle søkeren i stillingen. Det var manglende skriftlighet i tilsettingsprosessen, og kommunen ble bedt om å foreta en gjennomgang av gjeldende rutiner og tilsettingsreglement slik at saksbehandlingen innrettes i tråd med det påpekte.
Dato for uttalelse: 19.12.2014 Saksnummer: 2014/1582 Publisert: 07.01.2015

Gebyr ved privat reguleringsplanforslag – krav til beslutningen om å ikke fremme forslaget

Saken gjaldt gebyr for behandling av et privat reguleringsplanforslag. Kommunen hadde ikke underrettet forslagsstiller om at det opprinnelige planforslaget var avvist. Etter ombudsmannens vurdering var endringene i det reviderte materialet heller ikke så store at det objektivt sett var et nytt planforslag. Fristen for behandling av planforslaget var da overskredet med mer enn ti uker, og behandlingsgebyr kunne ikke kreves.
Dato for uttalelse: 22.12.2014 Saksnummer: 2014/1359 Publisert: 06.01.2015

Tildeling av driftstilskudd til fysioterapi – klageutvalgets kompetanse, beslutningsgrunnlag og vedtakets begrunnelse

Saken gjelder X kommune klageutvalgs behandling av klage på tildeling av driftstilskudd til fysioterapi. Kommunale klageutvalg som behandler klager på tildeling av driftstilskudd til fysioterapi, er bundet av forvaltningslovens saksbehandlingsregler om saksutredning, begrunnelse og klage mv. Samlet sett fremstår X kommunes klageutvalgs behandling av klage på tildeling av driftstilskudd til fysioterapi som lite tillitvekkende, og i strid med forvaltningsloven på flere punkter. Det er tvilsomt om kommunens og klageutvalgets forståelse av utvalgets kompetanse var riktig. Klageutvalgets vedtak kan ikke anses begrunnet, og det er uklart om saken var tilstrekkelig opplyst. Klageutvalget synes heller ikke å ha foretatt noen sammenlignende kvalifikasjonsvurdering av søkerne. Saksbehandlingsfeilene som er begått, innebærer ikke uten videre at resultatet i klagesaken er feil. Ombudsmannen har ikke grunnlag for å vurdere om tilskuddet ble gitt en annen enn den som var best faglig skikket. Manglene ved saksbehandlingen i klagesaken innebærer imidlertid i seg selv at det er begått en urett mot A. Jeg ber derfor kommunen om å gi ham en beklagelse.
Dato for uttalelse: 19.11.2014 Saksnummer: 2013/3009 Publisert: 18.12.2014

Kriminalomsorgens håndtering av post til innsatte om helsemessige forhold

Saken gjelder X fengsels håndtering av post til innsatte om helsemessige forhold, og praksisen med å overlevere en del slike brev uåpnet til helseavdelingen i fengselet. Fengselets praksis innebærer i realiteten at deler av kontrollen med posten til de innsatte er overlatt til helsetjenesten. En slik praksis må kritiseres, og kan ikke opprettholdes. X fengsel bes gjennomgå rutinene for kontroll av postsendinger til innsatte om helsemessige forhold. Det bør i denne forbindelse vurderes om rutinene for håndteringen av slike postsendinger bør nedfelles skriftlig.
Dato for uttalelse: 17.11.2014 Saksnummer: 2014/22 Publisert: 16.12.2014

Adgangen til å klage over politiets avgjørelse om sperring av adresse i folkeregisteret

Saken gjelder adgangen til å klage over politiets beslutning om sperring av en persons adresse i folkeregisteret. Utgangspunktet er at forvaltningsloven gjelder for den delen av politiets virksomhet som ikke utøves i medhold av rettspleielovene. En beslutning om adressesperre må anses å være bestemmende for «rettigheter eller plikter» for den beslutningen gjelder, og må dermed anses som enkeltvedtak i henhold til forvaltningsloven § 2 første ledd bokstav b. Politidirektoratets forståelse av forvaltningslovens enkeltvedtaksbegrep fremstår som for snever. Politiet må ved behandlingen av saker om adressesperre følge bestemmelsene for enkeltvedtak. De vedtak som politidistriktene fatter, kan påklages til Politidirektoratet.
Dato for uttalelse: 19.11.2014 Saksnummer: 2014/409 Publisert: 16.12.2014

Saksbehandlingstiden i sykepengesaker

I én sak undersøkt her, ble det opplyst fra Nav at behandlingstiden for refusjon av sykepenger til arbeidsgiver er 16 uker, og at ventetiden er 6 uker hvis Nav skal utbetale sykepenger direkte til den ansatte. Navs behandlingstid i sykepengesaker ble derfor undersøkt på generelt grunnlag. Navs saksbehandlingssystem for sykepenger, Infotrygd, er utdatert. Derfor var det vanskelig for ombudsmannen å rette innvendinger til Arbeids- og velferdsdirektoratets fastsatte mål om at sykepengesakene skal behandles innen 4 uker. En normert saksbehandlingstid på 4 uker er likevel uheldig for dem som er berettiget til sykepenger fra folketrygden. Ombudsmannen forutsatte at direktoratet gjør hva det kan for at prosessen med å få et mer moderne saksbehandlingssystem for sykepenger skal ha fremdrift.
Dato for uttalelse: 1.12.2014 Saksnummer: 2014/1240 Publisert: 03.12.2014

Sak om klageadgang på fornyet arbeidsevnevurdering

Saken gjelder brukers adgang til å klage på resultatet av Navs arbeidsevnevurdering (AEV) i tilfeller hvor Nav lokalkontor, som førsteinstans og tilsynelatende på eget initiativ, har foretatt en fornyet arbeidsevnevurdering av bruker. Ombudsmannen kom til at Arbeids- og velferdsetatens bruk av AEV som rendyrket internt verktøy i oppfølgingsarbeidet, uten på noen måte å involvere eller informere bruker, må begrenses til saker hvor bruker ikke har fremmet innsigelser til innsatsgruppen i det gjeldende § 14a-vedtaket. Når gjeldende AEV gjøres til gjenstand for ny vurdering i tilfeller hvor bruker ikke har vært enig i tidligere vedtatt innsatsgruppe, bør bruker gis klagerett på utfallet, selv om innsatsgruppen ikke er endret.
Dato for uttalelse: 26.11.2014 Saksnummer: 2014/2335 Publisert: 02.12.2014