Hvis du mener at et vedtak fra offentlig forvaltning er feil, eller at saken din ikke er blitt behandlet på riktig måte, kan du sende en klage til oss. Før du kan klage til Sivilombudet, må du ha brukt alle andre klagemuligheter.
Les mer:
Her finner du svar på noen vanlige spørsmål om å klage til Sivilombudet.
Hvis du mener at et vedtak fra offentlig forvaltning er feil, eller at saken din ikke er blitt behandlet på riktig måte, kan du sende en klage til oss. Før du kan klage til Sivilombudet, må du ha brukt alle andre klagemuligheter.
Les mer:
Ja. Klagefristen er ett år. Fristen regnes fra datoen for forvaltningens endelige avgjørelse i saken.
Hvis du klager på et konkret vedtak, er det viktig at du legger ved en kopi av vedtaket. Legg gjerne ved kopier av andre dokumenter som belyser saksforholdet, spesielt brev eller dokumentasjon fra forvaltningen. Klager du på manglende svar eller sen saksbehandling, skal du legge ved kopi av skriftlig purring til virksomheten du klager på.
Alle kan klage til Sivilombudet. Du kan også få en annen til å sende inn klagen for deg. I så fall må det legges ved en fullmakt der det tydelig framgår at vedkommende har fullmakt til å klage til Sivilombudet i den aktuelle saken på dine vegne. Advokater trenger ikke fullmakt for å klage på vegne av en klient. Journalister trenger ikke fullmakt for å klage på vegne av et mediehus.
Du kan få veiledning fra en saksbehandler om hvilke saker Sivilombudet behandler og om hvordan du skriver en klage. Vi gir ikke veiledning om rettslige spørsmål. Veiledning gis vanligvis på telefon.
Nei. Før du klager til Sivilombudet må du ha benyttet alle klagemulighetene i forvaltningen. Du må først klage på vedtaket til det forvaltningsorganet som har tatt avgjørelsen, og vente på utfallet av klagebehandlingen.
Sivilombudet kan ikke omgjøre avgjørelser eller pålegge myndighetene å gjøre noe, men i de fleste tilfeller retter myndighetene seg etter Sivilombudets uttalelser.
Nei. Det er gratis å klage til Sivilombudet.
Ja, dersom du klager digitalt, må du bruke Sivilombudets klageskjema.
Logg inn på Min side for å fylle ut klageskjemaet og sende inn klagen. Her kan du også følge status på klagen og ettersende dokumenter.
Logg inn med ID-porten
Har du ikke elektronisk ID? Da kan du bruke klageskjema uten innlogging:
Du kan også sende oss klagen som brev i posten. Send brevet til:
Sivilombudet
Postboks 3, Sentrum, 0101 Oslo
Du vil motta en tilbakemelding i løpet av tre uker. Om vi kan behandle saken din, vil du få informasjon om når du kan forvente ytterligere svar fra oss. Hvis saken din allerede har vært behandlet av Sivilombudet, må du forvente at det tar lenger tid.
Nei. Du kan selv klage til Sivilombudet.
Alle kan be om innsyn i en klagesak. Det betyr at andre kan ha rett til å få innsyn i klagen din. På noen saksområder, for eksempel plan- og bygningsrett, miljørett, offentlighet og innsyn, fiskeri og landbruk, publiserer vi brev fra Sivilombudet i sin helhet på eInnsyn.no. I utgangspunktet vil navnet til den som har klaget og saksnavnet som viser hva klagen gjelder, fremgå av vår offentlige journal. Vi publiserer ikke informasjon som er underlagt taushetsplikt eller som allmennheten ikke kan kreve innsyn i.
Når Sivilombudet undersøker en sak, vil Sivilombudet orientere berørte tredjepersoner og gi dem muligheten til å uttale seg om en klage som gjelder deres rettsforhold eller andre tungtveiende interesser. Det står i sivilombudsloven § 10. En tredjeperson kan for eksempel være en som er part i forvaltningssaken som vi undersøker, eller som har tungtveiende interesser knyttet til saken. Du kan lese mer om det her
Dersom Sivilombudet bestemmer seg for å undersøke saken din, kan klagen din og eventuelle nye innspill fra deg bli oversendt til forvaltningsorganet som du klager på.
Nei, saker fordeles etter kapasitet, og det kan bli endringer i hvem som er saksbehandler for saken din underveis.
Sivilombudet velges av Stortinget hvert fjerde år. Sivilombud i denne perioden er Hanne Harlem.
Stortingets ombud for kontroll med forvaltningen (Sivilombudet) skal føre kontroll med den offentlige forvaltningen og alle i dens tjeneste for å hindre at det øves urett mot den enkelte, og for å bidra til at forvaltningen respekterer og sikrer menneskerettighetene.