I dag fant overleveringen av årsmeldingene sted som et digitalt møte mellom Stortingets andre visepresident Morten Wold og sivilombudsmann Hanne Harlem.
Sivilombudsmannen er oppnevnt av Stortinget for å arbeide for at det i den offentlige forvaltningen ikke blir gjort urett mot den enkelte borger. Det gjøres ved å undersøke saker der borgere mener å ha vært utsatt for urett eller feil fra den offentlige forvaltningen og som forebyggende mekanisme etter FNs torturkonvensjon.
Årsmeldingene
Dokument 4 er en generell årsmelding for virksomheten til Sivilombudsmannen og for klagebehandlingen og saker der forvaltningen kritiseres.
Dokument 4:1 redegjør for Sivilombudsmannens virksomhet under forebyggingsmandatet der oppgaven er å forebygge tortur og umenneskelig behandling i institusjoner ved å besøke steder hvor mennesker er fratatt friheten.
Flere klager til Sivilombudsmannen
Sivilombudsmannen undersøker klager fra borgere som mener å ha vært utsatt for urett eller feil fra den offentlige forvaltningen i Norge. I 2020 kom det inn 4009 klager på forvaltningen. Antallet klager har økt de siste årene − i 2015 fikk Sivilombudsmannen inn rundt 3000 klager.
Dette klager innbyggerne mest på
- saksbehandlingstid og manglende svar
- plan og bygg
- trygd og pensjon
- ansettelsessaker
Besøk under forebyggingsmandatet
I løpet av 2020 gjennomførte Sivilombudsmannen ti besøk til steder der mennesker er eller kan være fratatt friheten. På grunn av pandemien ble besøkene gjennomført som en kombinasjon av digitale møter og fysiske besøk. For første gang besøkte Sivilombudsmannen også institusjoner for eldre og boliger for mennesker med nedsatt funksjonsevne.