Skip to main content

Uttalelser

Når en sak undersøkes nærmere, kan Sivilombudet gi sin vurdering i en skriftlig uttalelse. De fleste uttalelsene er offentlige og publiseres på nettsidene. I noen tilfeller blir uttalelser ikke publisert på grunn av personvernhensyn.

Viser -11 til 0 av totalt 781 treff

Asker kommunes saksbehandlingstid og rutiner i byggesaker og ulovlighetssaker

Saken gjelder saksbehandlingstiden for byggesaker og ulovlighetssaker i Asker kommune. På bakgrunn av flere klager hit, ba ombudet kommunen om generell informasjon om restanser og saksbehandlingstid for byggesaker, byggesaksklager og ulovlighetsvarsler. Kommunen har erkjent at de i dag har store utfordringer når det gjelder saksbehandlingstid, og at kommunen oversitter lovbestemte…

Statsforvalteren i Nordlands vurdering og begrunnelse i sak om tvangsmedisinering

Saken gjaldt Statsforvalteren i Nordlands vedtak om tvangsmedisinering. Sivilombudet kom til at det var begrunnet tvil om de materielle vilkårene for tvangsmedisinering var oppfylt i denne saken. Statsforvalterens begrunnelse ga ikke grunnlag for å konkludere med at det var «stor sannsynlighet» for vesentlig positiv effekt av medisineringen. Det var ikke…

Eget tiltak – Statsforvalteren i Møre og Romsdals saksbehandlingstid i innsynssaker

Sivilombudet har av eget tiltak undersøkt saksbehandlingstiden hos Statsforvalteren i Møre og Romsdal i saker om innsyn etter offentleglova. Innsynskrav som behandles av Statsforvalterens servicekontor synes stort sett å bli behandlet i tråd med offentleglovas krav til saksbehandlingstid. Saksbehandlingstiden i andre seksjoner er i flere tilfeller for lang og ikke…

Lang saksbehandlingstid i sak om miljørettet helsevern – støy fra trafikk og utesteder

Saken gjelder Oslo kommunes saksbehandling i en sak om miljørettet helsevern. En rekke sameier og enkeltpersoner, herunder klageren, hadde siden 2022 sendt et stort antall klager på støy fra trafikk og utesteder i Frognerveien i Oslo kommune. Kommunen hadde ikke fattet vedtak etter reglene om miljørettet helsevern i folkehelseloven, selv…

Diskrimineringsnemndas uttalelse i sak om tilgangen til digitale offentlige tjenester

Saken gjelder Diskrimineringsnemndas behandling av en klage fra Norsk forbund for Utviklingshemmede (NFU) mot Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet. Spørsmålet i saken var om departementet hadde handlet i strid med forbudet mot indirekte diskriminering på grunn av funksjonsnedsettelse, ved ikke å sikre et innloggingssystem til offentlige digitale tjenester som er tilgjengelig for…

Statsforvalterens taushetsplikt ved utredning av tilsynssak

Saken gjelder om Statsforvalteren i Vestfold og Telemark brøt taushetsplikten ved å dele taushetsbelagt informasjon om en lege med legens arbeidsgiver under utredning av tilsynssak mot legen. Den taushetsbelagte informasjonen ble også delt med en virksomhet som ikke var legens arbeidsgiver. Informasjonen var uten tilknytning til legens yrkesutførelse. Det sentrale…

Behandlingstid for krav om partsinnsyn ved Nav utland og fellestjenester Oslo

Saken gjelder saksbehandlingstiden for krav om partsinnsyn ved enheten Nav utland og fellestjenester Oslo. Sivilombudet mottok flere klager på saksbehandlingstiden ved den samme Nav-enheten, og valgte å undersøke to saker. I begge sakene var det gitt en orientering om at saksbehandlingstiden på innsynskravet var estimert til 19 uker på grunn…

Tap av retten til å praktisere for trygdens regning for en fastlege

Saken gjelder en fastlege som mistet retten til å praktisere for trygdens regning for ett år. Nav undersøkte fastlegens praksis etter at han hadde påklaget Navs innhenting av journalopplysninger. Nav mente blant annet at fastlegen ikke hadde mulighet til å påklage nødvendigheten av opplysningsinnhentingen, og at det ikke i tilstrekkelig…

Eget tiltak – Grimstad kommunes saksbehandlingstid i innsynssaker

Sivilombudet har av eget tiltak undersøkt saksbehandlingstiden for innsynskrav og innsynsklager hos Grimstad kommune. Ombudet er kommet til at Grimstad kommunes gjennomsnittlige saksbehandlingstid for innsynskrav er for lang. Videre er ombudet enig med kommunen i at behandlingstiden for enkelte innsynskrav ikke er i tråd med offentleglovas krav, og merker seg…

Lånekassens praksis for behandling av klager

Saken gjelder Lånekassens praksis for behandling av klager generelt og Lånekassens behandling av en konkret klagesak. Klagerens søknad om inntektsavhengig stipend ble behandlet og avslått av Lånekassen i tre omganger. Ingen av klagene ble sendt videre til Lånekassens klagenemnd. Lånekassen har vist til at det i enkelte saker gis en…

Lang saksbehandlingstid og manglende svar i Forsvaret

Sivilombudet har av eget tiltak undersøkt lang saksbehandlingstid og manglende svar i enkeltsaker i Forsvaret ved Forsvarets personell- og vernepliktssenter (FPVS). Sivilombudets undersøkelse viser at Forsvarets automatisk genererte svar på mottatte henvendelser ikke oppfyller plikten til å gi et foreløpig svar etter forvaltningsloven § 11 a. I tillegg mangler Forsvaret…

Overgangen fra gradert uføretrygd til alderspensjon – krav til tydelig informasjon

Saken gjelder informasjonen som Nav gir til personer med gradert uføretrygd ved overgangen til alderspensjon. Bakgrunnen er NRKs omtale av en pensjonist som i flere år mottok 50 % alderspensjon uten å være klar over retten til full pensjonsutbetaling. Navs praksis er at personer med gradert uføretrygd automatisk får tildelt…