Uttalelser

I de sakene som har vært tatt opp til nærmere undersøkelse kan Sivilombudet gi uttrykk for sin mening om saken i form av en uttalelse. Hun kan peke på at det er begått feil eller forsømmelse fra et forvaltningsorgan eller en tjenesteperson. Undersøkelsen kan også ende med at ombudet finner at det ikke er gjort feil.

De fleste uttalelsene er offentlige og legges ut fortløpende på nettsidene. Det forekommer likevel at uttalelser ikke blir publisert på grunn av personvernhensyn.

Frem til 1. juli 2021 var navnet vårt Sivilombudsmannen, og det vil derfor stå i tidligere uttalelser.

Vi publiserer også noen ganger avsluttende brev fra Sivilombudet på denne siden.

Viser 1290 av treff for søk på

Tilsetting – utlysningsplikt ved eksternt finansierte oppdrag

En arbeidstaker ved en statlig utdanningsinstitusjon, klaget over saksbehandling og forbigåelse ved tilsetting i to stillinger ved institusjonen. Klageren mente at arbeidsgiver ikke hadde adgang til å ekskludere ham som søker ut fra arbeidsgivers eget behov. Han klaget også over at virksomheten hadde tilsatt en person som ikke hadde søkt den aktuelle stillingen. Etter en konkret vurdering, legger jeg til grunn at arbeidsgiver oppfattet klageren slik at det var enighet om at han ikke skulle betraktes som søker til den ene stillingen. Tilsetting i den andre stillingen må imidlertid kritiseres, idet jeg ikke kan se at den tilsatte skal «utføre oppdrag som er eksternt finansiert», som er et vilkår for unntak fra plikten til utlysning jf. forskrift til lov om statens tjenestemenn med mer 11. november 1983 nr. 1608 § 2 nr. 4.
Dato for uttalelse: 29.4.2013 Saksnummer: 2012/2327 Publisert: 30.05.2013

Oppreisning for oversittelse av klagefrist etter forvaltningsloven § 31

Fylkesmannen i Hordaland påklaget vedtak truffet av Askøy kommune om tillatelse til blant annet endring av naust. Klagen ble fremsatt ca. en uke etter at klagefristen hadde gått ut. Fylkesmannen i Sogn og Fjordane ga som settefylkesmann oppreisning for oversittelse av klagefristen og omgjorde kommunens vedtak. Jeg kan ikke se at det i denne saken ble påvist tilstrekkelig spesifiserte, klare grunner som gjorde det rimelig at klagen ble prøvd. For at klagefristene ikke skal undergraves i sakskategorier der det generelt kan påvises sterke, offentlige interesser, må grunnene som taler for fristoppreisning ikke være så generelle at de kan gjøres gjeldende for de fleste tilsvarende saker. Fylkesmannen foretok en ny vurdering av saken og avviste klagen fra Fylkesmannen i Hordaland som for sent innkommet.
Dato for uttalelse: 16.5.2013 Saksnummer: 2011/1906 Publisert: 27.05.2013

Spørsmål om angivelse av takvinkel lå innenfor hva myndighetene kunne bestemme etter høyde- og plasseringsbestemmelsen i pbl. 29-4 første ledd

Saken gjelder krav til endret takvinkel under henvisning til plan- og bygningsloven § 29-4 første ledd. Moss kommune ga tillatelse til oppføring av garasje med takvinkel 45 grader i tråd med reguleringsplanen. Fylkesmannen i Østfold mente garasjen innebar stor ulempe for naboen og anga en takvinkel på 30 grader. Kommunal- og regionaldepartementet tok ikke tiltakshavers omgjøringsbegjæring til følge. Jeg har funnet å kunne la saken bero med den redegjørelsen Kommunal- og regionaldepartementet har gitt. Plan- og bygningsloven § 29-4 første ledd første punktum kan gi hjemmel til å angi en annen takvinkel enn det som følger av reguleringsplanen. Jeg har heller ikke funnet holdepunkter for at fylkesmannens konkrete skjønnsmessige vurdering bryter med de alminnelige prinsippene for forvaltningens skjønnsutøvelse.  
Saksnummer: 2012/1956 Publisert: 27.05.2013

Sak om ansattes ytringsfrihet

En kommunalt ansatt lærer hadde sammen med fem kolleger uttalt seg i lokalavisen om et skoleutviklingsprosjekt i en kommune. Klageren mente bl.a. at kommunens reaksjon på avisoppslaget var en ulovlig begrensning av hans ytringsfrihet. Jeg har kommet til at klagerens uttalelser i det aktuelle avisoppslaget lå innenfor ytringsfriheten og at de ikke var i strid med prinsippet om ansattes lojalitetsplikt eller gjeldende pressereglement. Kommunens reaksjon på avisoppslaget innebar en begrensning i ytringsfriheten. Jeg har også kritiske bemerkninger til kommunens saksbehandling knyttet til innsyn og rett til kontradiksjon. Kommunen bes om å vurdere saken på nytt.
Dato for uttalelse: 19.4.2013 Saksnummer: 2012/1031 Publisert: 03.05.2013

Avslag på søknad om produksjonstilskot i jordbruket grunna manglande gjennomføring av kontroll

A søkte om produksjonstilskot i jordbruket. Kommunen varsla om kontroll, men melde ikkje frå om når dei ønskte å gjennomføre kontrollen. Kommunen tolka passivitet frå søkjaren som at han motsette seg kontrollen. Kommunen gav avslag på søknaden, på grunn av manglande gjennomført kontroll. Fylkesmannen stadfesta avslaget. Ut frå dokumenta i saka kan eg ikkje sjå at forvaltninga hadde nok opplysningar til å kunne leggje til grunn at A motsette seg kontroll. Vedtaket synest såleis å vere basert på feil faktum. Fylkesmannen gjorde ei ny vurdering av saka og utbetalte produksjonstilskotet.
Dato for uttalelse: 5.4.2013 Saksnummer: 2012/1252 Publisert: 25.04.2013

Uklar planbestemmelse må tolkes for å avklare om et tiltak er i strid med reguleringsplanen

Det fremgikk ikke av ordlyden i reguleringsplanens bestemmelse om maksimal tillatt høydeplassering av fritids­boliger om denne skulle beregnes ut fra eksisterende eller ferdig planert terreng. Fylkesmannen i Telemark unnlot å ta stilling til om den godkjente fritids­boligen var i strid med denne plan­bestemmelsen, og vurderte i stedet tiltaket etter lovens plasserings­bestemmelse. Naboene klaget fylkesmannens vedtak inn for ombudsmannen. Jeg er kommet til at fylkesmannen må ta stilling til om tiltaket er i samsvar eller i strid med regulerings­planen. For å avklare dette må reguleringsplanen tolkes. Jeg ber fylkes­mannen om å vurdere saken på nytt.  
Dato for uttalelse: 19.4.2013 Saksnummer: 2012/1852 Publisert: 25.04.2013

Navs saksbehandlingstid og oppfølgingsplikt for begjæring om dokumentinnsyn

Saken gjelder Navs saksbehandlingstid av en klage over avslag på begjæring om partsinnsyn, herunder klageinstansens plikt til å følge opp behandlingen av innsynsbegjæringen. Det lokale navkontoret må kritiseres for å ha gitt klageren beskjed om «utsatt innsyn», da dette i realiteten innebar et avslag på innsynskravet. Nav burde ha videresendt klagerens innsynskrav til det organet der de etterspurte dokumentene befant seg, eventuelt henvist klageren til å ta kontakt med dette organet. Saksmappen som klageren fikk innsyn i etter oversendelsen til klageinstansen, inneholdt ikke alle dokumenter som mappen opprinnelig besto av. Parten hadde derfor ikke fått innsyn i alle ønskede dokumenter. Hensynet til innsynsreglenes effektivitet tilsier hurtighet på alle trinn ved behandlingen av innsynssaker. Jeg er derfor kommet til at klageinstansen har plikt til å følge opp førsteinstansens arbeid med å rekonstruere dokumenter som mangler i saksmappen. Klageinstansen må kritiseres for at den ikke hadde planer om å følge opp saken videre.
Dato for uttalelse: 21.2.2013 Saksnummer: 2012/1454 Publisert: 25.04.2013

Sak om plassering av tomannsbolig – pbl. § 29-4 første ledd

Saken gjelder krav til endret plassering eller utforming av en tomannsbolig under henvisning til plan- og bygningsloven § 29-4 første ledd. Askøy kommune ga tillatelse til oppføring av tomannsboligen som omsøkt. Fylkesmannen i Hordaland mente plasseringen og utformingen av bygget innebar så store ulemper for naboen at plassering og utforming ikke kunne godkjennes. Fylkesmannen opphevet derfor kommunens vedtak. Tiltakshaver har klaget fylkesmannens vedtak inn for ombudsmannen. Jeg er kommet til at det er begrunnet tvil om fylkesmannens vedtak har tilstrekkelig hjemmel. Den vurderingen fylkesmannen har foretatt er ikke i tråd med plan- og bygningsloven § 29-4 første ledd. Fylkesmannen har ikke hjemmel til å angi endret grunnflateutforming på tomannsboligen. Det er også tvilsomt om fylkesmannen har hjemmel til å angi lavere bygningshøyde enn den omsøkte i denne saken. Jeg ber derfor Fylkesmannen i Hordaland om å vurdere saken på nytt.
Dato for uttalelse: 11.4.2013 Saksnummer: 2012/215 Publisert: 25.04.2013

Lang saksbehandlingstid i Pasientskadenemnda

Pasientskadenemnda har i denne saken brukt mer enn tre og et halvt år på å behandle klagen fra A over Norsk pasientskadeerstatnings avslag på hennes erstatningskrav etter medisinsk behandling. Dette er kritikkverdig. Nemnda burde i flere av sakens faser ha utvist større aktivitet for å bringe saken til en mer snarlig avslutning. Dette gjelder blant annet i forbindelse med innhentingen av en ny spesialisterklæring. Nemnda burde også i større grad ha informert klagerens advokat skriftlig under sakens gang og dokumentert den muntlige kommunikasjonen som har funnet sted.
Dato for uttalelse: 21.3.2013 Saksnummer: 2012/2672 Publisert: 17.04.2013