Saksbehandlingen ved branntilsyn
Saken gjelder Oslo kommune, Brann- og redningsetatens saksbehandling knyttet til et branntilsyn av en skorstein. Etter gjennomført tilsyn ble det laget en tilsynsrapport der det fremgikk at det var avdekket feil som måtte rettes, uten å presisere hva feilen besto i. Den etterfølgende korrespondansen med brann- og redningsetaten ga ikke klager tilstrekkelig svar på hvordan tilsynet skulle følges opp.
Sivilombudet er kommet til at Oslo kommune, Brann- og redningsetaten, har gitt uklar og til dels motstridende informasjon som har gjort det unødig vanskelig for klageren å følge opp det gjennomførte tilsynet. Ombudet forutsetter at brann- og redningsetaten i den videre oppfølgingen av saken er tydelig på hva klageren blir bedt om å gjøre. Klageren må gis tilstrekkelig informasjon og veiledning slik at han på sin side blir i stand til å gi den informasjonen brann- og redningsetaten ønsker, og til å ivareta sine rettigheter og interesser.