Uttalelser

I de sakene som har vært tatt opp til nærmere undersøkelse kan Sivilombudet gi uttrykk for sin mening om saken i form av en uttalelse. Hun kan peke på at det er begått feil eller forsømmelse fra et forvaltningsorgan eller en tjenesteperson. Undersøkelsen kan også ende med at ombudet finner at det ikke er gjort feil.

De fleste uttalelsene er offentlige og legges ut fortløpende på nettsidene. Det forekommer likevel at uttalelser ikke blir publisert på grunn av personvernhensyn.

Frem til 1. juli 2021 var navnet vårt Sivilombudsmannen, og det vil derfor stå i tidligere uttalelser.

Vi publiserer også noen ganger avsluttende brev fra Sivilombudet på denne siden.

Viser 60 av treff for søk på

Klageinstansens prøvingsplikt i sak om kommunal bolig

Saken gjelder Klagenemnda i X kommunes behandling av en klage over avslag på søknad om kommunal bolig. Klagenemnda opprettholdt førsteinstansens avslag, blant annet med henvisning til at Klagenemnda ikke visste noe om de andre søkerne av kommunal bolig, at en tildeling av kommunal bolig vil innebære en prioritering av klageren fremfor andre søkere, og at Klagenemnda ikke visste noe om det var egnet kommunal bolig i X kommune på daværende tidspunkt eller i nær fremtid. Sivilombudet uttalte at klageinstansens manglende kjennskap til deler av faktum, inkludert opplysninger om andre i søkermassen, ikke er et argument for å opprettholde underinstansens vedtak. Sivilombudet kom til at Klagenemnda ikke hadde foretatt en slik reell og selvstendig prøving av klagen som forvaltningsloven § 34 andre ledd forutsetter. Forvaltningslovens regler om klage var derfor ikke oppfylt. Sivilombudet ba Klagenemnda behandle saken på nytt i tråd med uttalelsen, og om å bli orientert om utfallet av den nye behandlingen.
Dato for uttalelse: 15.1.2025 Saksnummer: 2024/5020 Publisert: 20.01.2025

Kommunens vurdering av barnets beste ved søknad om gjenåpning av barnehage

Saken gjelder Vågan kommunes behandling av en søknad om å gjenåpne barnehage i Digermulen i Nordland fylke. Barna i Digermulen har i dag en reisevei på inntil halvannen time hver vei. Søknaden ble avslått av kommunestyret, og saken ble brakt inn for Statsforvalteren i Nordland. Statsforvalteren gjennomførte lovlighetskontroll og kom frem til at vedtaket hadde et lovlig innhold. Kommunen hadde erkjent at barnets beste ikke ble særskilt vurdert, men statsforvalteren mente at vurderingen var tilstrekkelig. Sivilombudet er kommet til at barnets beste ikke ble tilstrekkelig vurdert og vektlagt av kommunen. Samlet sett må det fremgå hva som er barnets beste, og at barnets beste er vurdert og vektlagt som et grunnleggende hensyn. Kommunen hadde selv erkjent at det ikke ble gjort noen særskilt vurdering av barnets beste. Ombudet kom til at momenter av sentral betydning for barnets beste heller ikke inngikk i kommunens vurdering på annen måte. Barnets beste var da ikke tilstrekkelig vurdert og vektlagt. Ombudet mener derfor at statsforvalterens rettsanvendelse i saken var feil, jf. sivilombudsloven § 12 første ledd bokstav a. På denne bakgrunn ber ombudet statsforvalteren om å vurdere vedtakets lovlighet på nytt.
Dato for uttalelse: 10.1.2025 Saksnummer: 2024/5590 Publisert: 14.01.2025

Undersøkelse av eget tiltak – Trondheim kommunes praksis knyttet til dispensasjon fra eldre reguleringsplaner

Sivilombudet har av eget tiltak undersøkt Trondheim kommunes praksis knyttet til dispensasjon fra eldre reguleringsplaner. Undersøkelsen gjelder også plansituasjonen i kommunen. Plansituasjonen i kommunen er preget av et stort antall eldre og utdaterte reguleringsplaner. Arealutviklingen i kommunen skjer derfor ikke gjennom plan- og bygningslovens prosesser og saksbehandlingskrav og i tråd med de demokratisk forankrede avveiningene som loven forutsetter at skal gjøres. Reguleringsplanene er heller ikke egnet som informasjon- og beslutningsgrunnlag for tiltakshavere, naboer og andre berørte, noe som er i strid med forutsetningene i plan- og bygningsloven. Det store antallet eldre og utdaterte reguleringsplaner innebærer videre en generell risiko for at planene bygger på et utdatert kunnskapsgrunnlag om klima og naturfare. Sivilombudet har derfor konkludert med at plansituasjonen ikke innebærer et forsvarlig grunnlag for å ivareta intensjonene bak og systemet i plan- og bygningsloven. Ombudet har også funnet mangler i en stor andel av dispensasjonsvedtakene. Vedtakene inneholder i liten grad vurderinger av om hensynene bak bestemmelsen det dispenseres fra blir vesentlig tilsidesatt opp mot den utformingen av området som reguleringsplanen forutsetter. Det er heller ikke tilstrekkelige drøftelser av om planen har utspilt sin rolle som styringsdokument. Kommunen viser sjelden til konkrete fordeler med dispensasjon, og det legges ofte vekt på generelle fortettingshensyn og andre ønskede utnyttelser av eiendommen, uten at dette har forankring i reguleringsplanene.
Dato for uttalelse: 18.12.2024 Saksnummer: 2023/5332 Publisert: 10.01.2025

Mangelfull vurdering etter naturmangfoldloven – reguleringsplan for hytteutbygging på Kjelhovda

Kommunestyret i Hemsedal kommune vedtok en detaljreguleringsplan som legger til rette for oppføring av fritidsboliger på 35 tomter på Kjelhovda. I planområdet er det enkelte sårbare naturtyper. Ytterligere hytteutbygging vil ifølge fagrapporter bidra til å opprettholde og forsterke den negative situasjonen for villreinbestanden i Nordfjella villreinområde som følge av at dagens utbygging, ferdsel og aktivitet er til hinder for villreinens bruk av viktige trekkorridorer og vinterbeiteområder. Statsforvalteren i Oslo og Viken (nå Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus) stadfestet kommunens vedtak i klageomgangen. Ombudet er kommet til at Statsforvalterens overprøving av kommunestyrets vedtak bygger på feil forståelse av naturmangfoldprinsippene og kravet til begrunnelse i naturmangfoldloven § 7, jf. §§ 8 til 12. Statsforvalteren har heller ikke foretatt selvstendige vurderinger av naturmangfoldprinsippene i tråd med naturmangfoldloven § 7. Statsforvalterens vedtak er ikke i tråd med kravene til klageinstansens prøving, jf. forvaltningsloven § 34. Det er tvil om vedtaket er gyldig. Ombudet ber Statsforvalteren om å vurdere saken på nytt.
Dato for uttalelse: 20.12.2024 Saksnummer: 2024/1117 Publisert: 07.01.2025

Nav Klageinstans’ behandlingstid i saker om uføretrygd – sammenlegging av trygdetid

Nav Arbeid og ytelser avslo 8. november 2021 en søknad om uføretrygd. Klagen over avslaget er datert 21. november 2021. Klagen ble oversendt fra Nav Arbeid og ytelser til Nav Klageinstans 8. september 2022. Det ble da opplyst at behandlingstiden var 15 uker. Svartiden ble senere forlenget. I brev 7. juli 2023 opplyste klageinstansen at årsaken til forsinkelsen var at Arbeids- og velferdsdirektoratet utredet problemstillinger som gjaldt klagers sak. Klagerens sak har ligget hos Nav Klageinstans siden 8. september 2022, det vil si i over to år. I denne perioden har saken vært stilt i bero i påvente av en rettslig avklaring fra direktoratet og Arbeids- og inkluderingsdepartementet om tolkningen av trygdeforordningen artikkel 57 nr. 1. Beslutning om berostillelse av disse sakene ble tatt allerede i februar 2023. Ombudet mener klagerens sak ikke er behandlet uten ugrunnet opphold, og at behandlingstiden derfor er i strid med folketrygdloven § 21-10 første ledd. Selv om en berostillelse av saken kan være saklig og anses som et grunnet opphold, stilles det krav til bedre fremdrift i arbeidet med å sikre en rettslig avklaring for at en berostillelse i så lang tid som i klagerens sak skal kunne aksepteres. Særlig når det er flere saker som gjelder ytelser til livsopphold som er satt på vent. Nav er bedt om å gjenoppta behandlingen av klagesaken selv om avklaringen fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet ikke foreligger enda. Ombudet forutsetter at saken nå vil avgjøres innen rimelig tid.
Dato for uttalelse: 18.12.2024 Saksnummer: 2024/2034 Publisert: 20.12.2024

Lang saksbehandlingstid i sak om uføretrygd – sammenlegging av trygdetid – berostillelse

Saken gjelder lang behandlingstid hos Nav i en sak om uføretrygd. Klager ble innvilget uføretrygd i 2017. I 2019 ble saken tatt opp til ny vurdering av Nav Arbeid og ytelser, som omgjorde vedtaket som innvilget uføretrygd. Klageren fikk i stedet avslag på uføretrygd. Nav Klageinstans opprettholdt avslaget. Etter anke opphevet Trygderetten vedtaket og saken ble sendt tilbake til Nav Klageinstans med angivelse av at saken måtte behandles på nytt i tråd med Trygderettens føringer. Saken ble der stilt i bero i mars 2023 i påvente av en avklaring av forståelsen av artikkel 57 nr. 1 i Forordning (EF) nr. 883/2004 som gjelder sammenlegging av trygdetid. Det foreligger enda ingen avklaring. Sivilombudet er kommet til at Navs behandlingstid ved den fornyede behandlingen av saken, inkludert berostillelsen i 20 måneder, klart er i strid med kravet om at en sak skal avgjøres uten ugrunnet opphold. Når saken allerede har vært behandlet i Trygderetten har Nav en meget sterk oppfordring til å behandle saken i tråd med Trygderettens føringer. Dette gjør at Navs adgang til å stille en konkret sak som allerede har vært behandlet i Trygderetten i bero er særlig snever. Navs manglende informasjon til klageren mens saken har vært stilt i bero, samt manglende svar på klagers henvendelser om saksbehandlingstiden, er i strid med krav til god forvaltningsskikk. Ombudet mener at Nav nå må ta klagerens sak opp til behandling, og at direktoratet må vurdere om tidsbruken i andre berostilte saker ligger slik an at folketrygdloven § 21-10 krever at sakene nå behandles.
Dato for uttalelse: 16.12.2024 Saksnummer: 2024/2366 Publisert: 18.12.2024

Innsyn i dokumenter om beregnet ressursbruk i «Prisjegersaken»

Saken gjelder krav om innsyn i en oversikt over Konkurransetilsynets ressursbruk, i antall arbeidstimer, i den såkalte «prisjegersaken» for 2023. Det var også bedt om innsyn i antall arbeidstimer utført i hele Konkurransetilsynet i samme periode, samt for Avdeling for mat, handel og helse. Konkurransetilsynet ga innsyn i antall arbeidstimer for Konkurransetilsynet som helhet, og for Avdeling for mat, handel og helse, men avslo kravet om innsyn i antall arbeidstimer brukt på «prisjegersaken» under henvisning til offentleglova § 14 første ledd. Konkurranseklagenemnda stadfestet avslaget. I merinnsynsvurderingen viste nemnda blant annet til at opplysningene i dokumentet ikke var kvalitetssikret og derfor kunne gi et misvisende eller feil inntrykk av ressursbruken. Videre viste nemnda til at innsyn kunne påvirke og skade Konkurransetilsynets markedsovervåkning og etterforskning av markedsaktører. Sivilombudet kom til at Konkurranseklagenemdas merinnsynsvurdering er mangelfull og at det delvis er lagt vekt på hensyn som ikke er relevante. Videre kom ombudet til at saksbehandlingen av innsynsklagen var for lang og i strid med offentleglovas krav. Konkurranseklagenemnda er bedt om å behandle saken på nytt.
Dato for uttalelse: 16.12.2024 Saksnummer: 2024/4523 Publisert: 18.12.2024

Helsedirektoratets tidsbruk ved behandling av søknader om autorisasjon

Saken gjelder Helsedirektoratets tidsbruk ved behandling av søknader om autorisasjon. Klager søkte 4. oktober 2022 om autorisasjon som reseptarfarmasøyt med grunnlag i sin utdanning som farmasøyt fra Pakistan. Til tross for at det har gått over to år, er søknaden hans fortsatt ikke ferdigbehandlet. Helsedirektoratet informerer på sin hjemmeside om lang saksbehandlingstid for saker fra Pakistan. Helsedirektoratet har opplyst at årsakene til den lange saksbehandlingstiden er et stort antall søknader og tidkrevende verifisering av utdanningsdokumentasjon og arbeidsattester i disse sakene. Helsedirektoratet har ikke gitt tilstrekkelig konkrete opplysninger til at ombudet kan konkludere med at tidsbruken i klagers sak er ulovlig. Ventetid på mer enn to år er imidlertid svært lenge. Det stiller strenge krav til Helsedirektoratets aktive oppfølging av saken. Helsedirektoratet har heller ikke holdt klager tilstrekkelig orientert om fremdriften i saken, herunder om når saken kan forventes avgjort. Helsedirektoratet informerer på nettsiden om at henvendelser om behandlingstiden ikke vil bli besvart, og viser til generell informasjon på nettsiden om saksbehandlingstiden. Sivilombudet forutsetter at Helsedirektoratet besvarer henvendelser i henhold til forvaltningslovens krav, og at informasjonen om at Helsedirektoratet ikke vil svare på slike henvendelser tas bort fra hjemmesiden. Hjemmesidens opplysninger om saksbehandlingstid bør oppdateres jevnlig og være så konkret som mulig om årsakene til forsinkelser i saksbehandlingen. Helsedirektoratet bes om å ferdigbehandle klagers sak så snart det er mulig. Vi ber om kopi av Helsedirektoratets svar til klager når saken er ferdigbehandlet. Sivilombudet imøteser uansett tilbakemelding på status i klagers sak innen 17. februar 2025. I tillegg ber vi om en redegjørelse for Helsedirektoratets arbeid med å få saksbehandlingstiden ned innen 2. juni 2025.
Dato for uttalelse: 13.12.2024 Saksnummer: 2024/5313 Publisert: 18.12.2024

Innsyn i varslingsrapport – unntak for opplysninger om «personlige forhold» m.m.

Saken gjelder Politidirektoratets (PODs) avgjørelse om å avslå et krav om innsyn i en rapport utarbeidet etter varsel mot en politistasjonssjef. Direktoratet mente rapporten inneholdt taushetsbelagte opplysninger, både om omvarslede selv og andre. Dokumentet ble unntatt fra innsyn i sin helhet, fordi de taushetsbelagte opplysningene utgjorde den vesentligste delen av dokumentet. Sivilombudet kom til at det var begrunnet tvil om POD hadde foretatt en tilstrekkelig konkret vurdering av hvilke andre personer enn omvarslede selv rapporten inneholdt taushetsbelagte opplysninger om. Videre kom sivilombudet til at det var begrunnet tvil om POD hadde foretatt en korrekt og tilstrekkelig konkret vurdering av hvilke opplysninger som gjaldt omvarsledes «personlige forhold», jf. forvaltningsloven § 13 første ledd nr. 1. Som en følge av dette kom ombudet også til at det var begrunnet tvil om vilkårene for å unnta hele dokumentet fra innsyn i medhold av offentleglova § 12 bokstav c var oppfylt. Sivilombudet ba POD behandle saken på nytt, og om å bli orientert om utfallet av den nye behandlingen.
Dato for uttalelse: 10.12.2024 Saksnummer: 2024/3596 Publisert: 17.12.2024

Nav kontaktsenters behandling av krav om partsinnsyn

Saken gjelder Nav kontaktsenters behandling av krav om partsinnsyn. Innsynskravet i saken ble besvart 28 dager etter at kravet var fremsatt, og 19 dager etter at det var mottatt. I Nav kontaktsenters interne rutiner for behandling av partsinnsynskrav fremgikk det at saksbehandlingstiden for krav om partsinnsyn var 8 uker. Sivilombudet er kommet til at klagerens sak ikke ble avgjort «uten ugrunnet opphold», jf. forvaltningsloven § 11 a første ledd. Sivilombudet har merket seg endringene i Nav kontaktsenters interne rutiner for behandling av partsinnsynskrav. Det er positivt at rutinene er endret slik at det fremgår at innsynskrav som utgangspunkt skal behandles innen en til tre dager. Ombudet er også positiv til tiltakene som Arbeids- og velferdsdirektoratet har iverksatt for å håndtere behandlingstiden i partsinnsynssaker. Ombudet forutsetter at direktoratet fortsetter arbeidet med å effektivisere håndteringen av partsinnsynskrav, og at direktoratet påser at Nav kontaktsenters behandling av partsinnsynskrav skjer i tråd med forvaltningslovens krav.
Dato for uttalelse: 13.12.2024 Saksnummer: 2024/4613 Publisert: 17.12.2024