Skip to main content

Klagehjelp til barn

Alle barn og unge har rett til å bli hørt i alle saker som handler om dem selv. Du har rett til å si hva du tenker og mener om det som skjer med deg. Hvis du ikke har blitt hørt i en sak som blant annet gjelder helsen din, skolegangen din eller hvordan du har det på institusjon, kan du klage til Sivilombudet.

Eksempler på hva du kan klage på

Hva kan du klage på?

Det er best å klage til Statsforvalteren først. Hvis du ikke er fornøyd med svaret fra Statsforvalteren, kan du klage til Sivilombudet. Er du usikker på hvem du kan klage til, så ta kontakt med oss.

Hva kan du ikke klage på?

Hva skjer når du klager?

  1. Vi ser på klagen din
    Vi kommer til å se på klagen din, men det kan ta noen dager før du får svar.
  2. Du får svar på klagen din
    Så snart vi har sett på klagen din får du svar fra oss. Vi kontakter deg for å snakke om veien videre.
  3. Hva skjer videre?
    Hvis vi mener at noen har gjort feil i saken din, kan vi be dem om å rette det opp.

Trenger du noen å snakke med?

Kontakt oss gjennom kontaktskjemaet vårt hvis du er usikker på om du kan klage til oss.

Hvis du vil sende inn en skriftlig klage, kan du fylle ut klageskjemaet vårt.