Utvalgt tema: Naturmangfold i kommunale plansaker

De siste årene har Sivilombudet publisert flere uttalelser om forvaltningens vedtak om kommuneplaner og reguleringsplaner.

Oppføring av tiltak etter plan- og bygningsloven, eller annet regelverk, kan medføre irreversible inngrep i naturen. Både plan- og bygningsloven og naturmangfoldloven stiller krav til saksbehandlingen og hvilke vurderinger som må gjøres før tiltaket godkjennes.  Sivilombudets kontroll av saker er rettslig, og vi ser på om reglene er fulgt.

Sti gjennom grønne busker
Illustrasjonsfoto: Mona Ødegård

Hva slags saker har Sivilombudet behandlet?

Sivilombudet har behandlet saker som gjelder spørsmål om utredning- og begrunnelsespliktene etter forvaltningsloven, naturmangfoldloven og regelverket om konsekvensutredninger. Både kommunenes,  statsforvalternes og Kommunal- og distriktdepartementets plikter har vært en del av sakene som Sivilombudet har behandlet. Statsforvalternes plikter har kommet opp i forbindelse med deres klagebehandling av kommunens planvedtak, mens spørsmål om departementets plikter har oppstått når departementet har avgjort innsigelser mot planvedtak.

Klager som gjelder uenighet om faktiske forhold eller faglige vurderinger er vanligvis lite egnet for behandling av Sivilombudet. Eksempler på dette er spørsmål om hvilke naturmangfoldverdier som finnes i et område, hvordan disse vil påvirkes av det planlagte tiltaket og/eller om andre lokasjoner er bedre egnet.

Skal tiltaket utsettes mens Sivilombudet behandler saken?

Ettersom undersøkelser fra Sivilombudet kan ta tid, vil ofte klageren ønske at tiltaket blir utsatt. Sivilombudet har ikke myndighet til å beslutte utsatt iverksetting.

En part i saken, eller en annen med rettslig klageinteresse, kan be kommunen eller statsforvalteren om å beslutte utsatt iverksetting av tillatelse (utsette tiltaket) mens saken behandles, se forvaltningsloven § 42.

Uttalelser fra Sivilombudet om naturmangfold

Sivilombudet har de siste årene publisert flere uttalelser som gjennomgår kommunenes, statsforvalternes og departementets plikter når de behandler saker som berører naturmangfold. Du kan lese om disse under.

Mangelfullt kunnskapsgrunnlag og vurdering etter naturmangfoldloven – reguleringsplan for hytteutbygging i Sørskogen

Statsforvalterens vedtak om å stadfeste kommunens reguleringsplan ble klaget inn til Sivilombudet, og ombudet har bedt Statsforvalteren om å behandle saken på nytt. Statsforvalteren omgjorde vedtaket sitt og opphevet kommunens planvedtak. Samtidig sendte Statsforvalteren ut et brev til alle kommunene i Vestfold og Telemark med veiledning om forståelsen av prinsippene i naturmangfoldloven. Planen legger til rette for utbygging av seks fritidsboliger nær fuglefredningsområdet ved Mølen og Nevlungstranda naturreservat og i et område som er en del av raet som ligger på den UNESCO-godkjente geoparken, Geo Norwegica. Det var ikke gjort tilstrekkelige vurderinger etter naturmangfoldloven, særlig med hensyn til hvilken effekt utbyggingen vil ha på truet og sårbart naturmangfold i området. (2024/1708)