- Før du kan klage til Sivilombudet, må du ha brukt alle andre klagemuligheter.
- Det vil som regel si at du først må klage til det forvaltningsorganet som har fattet vedtaket.
- Informasjon om klagemulighetene dine finner du nederst i vedtaket.
- Hvis du ikke har klaget til forvaltningsorganet først, vil vi normalt avvise klagen.
Klage til Sivilombudet
Hvis du mener at et vedtak fra offentlig forvaltning er feil, eller at saken din ikke er blitt behandlet på riktig måte, kan du sende en klage til oss. Vær oppmerksom på at du ikke har krav på å få klagen din undersøkt, selv om klageskjemaet er utfylt korrekt. Sivilombudet får mange klager. Vi bestemmer selv hvilke klager som skal undersøkes, og på hvilken måte. Les mer under.
-
-
- Hvis klagen din gjelder lang behandlingstid eller mangel på svar, kan du klage mens saken fortsatt behandles, men du må ha purret først.
- Forvaltningsorganet må ha fått rimelig tid til å svare på purringen. Hva som er rimelig tid, vil variere fra sak til sak. Normalt vil det være fra to til fire uker.
- Purringen må være skriftlig og legges ved klagen til Sivilombudet.
-
- Du må klage til Sivilombudet innen ett år etter at den endelige avgjørelsen i saken din ble fattet.
-
- Fullmakten må være datert og signert, og tydelig vise at du har tillatelse til å klage til Sivilombudet i denne saken.
- Verger trenger vergefullmakt.
- Du trenger ikke fullmakt hvis du er en forelder som klager på vegne av en mindreårig, eller hvis du er advokat.
-
Saker som er utenfor Sivilombudets arbeidsområde:
- klager på private virksomheter
- domstolenes avgjørelser og virksomhet
- saker som Stortinget har tatt standpunkt til
- uenigheter mellom privatpersoner, for eksempel tvister i naboforhold eller private kontraktsforhold
- saker som kan klages inn for EOS-utvalget (Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste)
- avgjørelser tatt i statsråd
- noen av kommunestyrets eller fylkestingets avgjørelser
Noen spørsmål eller sakstyper er lite egnet for behandling av Sivilombudet.
Les mer utfyllende informasjon her:
-
- Legg ved vedtaket som du klager på, og eventuelt andre relevante dokumenter.
- Følg instruksjonene i klageskjemaet.
- Skriv tydelig hvorfor du er uenig i avgjørelsen.
-
Logg inn på Min side for å fylle ut klageskjemaet og sende inn klagen. Her kan du også følge status på klagen og ettersende dokumenter.
Logg inn med ID-portenHar du ikke elektronisk ID? Da kan du bruke klageskjema uten innlogging:
Du kan også sende oss klagen som brev i posten. Send brevet til:
Sivilombudet
Postboks 3, Sentrum, 0101 Oslo
Informasjon på nordsamisk
-
Dette kan du klage på
Informasjon om sakstyper som Sivilombudet kan behandle og hvordan vi prioriterer.
-
Dette kan du ikke klage på
Informasjon om sakstyper som Sivilombudet ikke kan behandle, eller som er uegnet for behandling.
-
Dette må du ta med i klagen
Kva bør klagen innehalde?
-
Behandling av klagen
Kva skjer etter at du har sendt inn klagen?
-
Ofte stilte spørsmål
Vanlige spørsmål om å klage til Sivilombudet.
-
Uttalelser
Se tidligere uttalelser fra Sivilombudet i saker som vi har undersøkt.