14.4.2010 Kap. I – Om virksomheten i 2009 1. Hva gjør ombudsmannen? Ombudsmannen undersøker og uttaler på rettslig grunnlag sin mening om offentlige myndigheter har handlet feil eller begått urett mot borgerne. Det aller meste av offentlig virksomhet…
13.4.2010 Kap. II – Statistikk Tabell 3.1 fordelingen mellom avviste og realitetsbehandlede saker Tabell 5.1 geografisk fordeling av klagesakene Tabell 5.2 fordeling på forvaltningsorganer Tabell 5.3 fordeling på…
12.4.2010 Kap. III – Forvaltningens oppfølging av ombudsmannens tidligere uttalelser Det generelle inntrykket er fortsatt at forvaltningen respekterer ombudsmannens uttalelser og anbefalinger. Når Stortinget i ombudsmannsloven § 10 første ledd har gitt ombudsmannen myndighet til å «uttale sin mening om…
11.4.2010 Kap. IV – Saker der ombudsmannen har gjort forvaltningen oppmerksom på mangler ved lover, forskrifter eller praksis Gjennom arbeidet med klagesaker og saker tatt opp av eget tiltak hender det at jeg blir oppmerksom på mangler ved lover, forskrifter eller administrativ praksis. Det fremgår av ombudsmannsloven § 11…
10.4.2010 Kap. V – Referat av saker av alminnelig interesse Les referat av sakene her Innledning Etter ombudsmannsinstruksen § 12 skal årsmeldingen inneholde «en oversikt over behandlingen av de enkelte saker som Ombudsmannen mener har alminnelig interesse». Retningsgivende for…
8.4.2010 Vedlegg 1 – Ombudsmannens kontor – personaloversikt Ombudsmannens kontor hadde per 31. desember 2009 følgende avdelingsinndeling og personalsammensetning. Avdelingenes saksområder fremgår av organisasjonskartet i kapittel I. Avdeling 1: Kontorsjef: Bjørn Dæhlin Nestleder: Annicken Sogn Rådgiver: …
6.4.2010 Vedlegg 2 – Ombudsmannens foredrag, møter, besøk og reiser i 2009 Foredrag: 24. februar: Foredrag i Studentersamfunnet i Bergen, om rettsliggjøring – spørsmålet om domstolene har fått økt makt på bekostning av folkevalgt myndighet 10. mars: Seminar i regi av Fremskrittspartiets…