Uttalelser

I de sakene som har vært tatt opp til nærmere undersøkelse kan Sivilombudet gi uttrykk for sin mening om saken i form av en uttalelse. Hun kan peke på at det er begått feil eller forsømmelse fra et forvaltningsorgan eller en tjenesteperson. Undersøkelsen kan også ende med at ombudet finner at det ikke er gjort feil.

De fleste uttalelsene er offentlige og legges ut fortløpende på nettsidene. Det forekommer likevel at uttalelser ikke blir publisert på grunn av personvernhensyn.

Frem til 1. juli 2021 var navnet vårt Sivilombudsmannen, og det vil derfor stå i tidligere uttalelser.

Vi publiserer også noen ganger avsluttende brev fra Sivilombudet på denne siden.

Viser 40 av treff for søk på

Avsluttende brev: Grimstad kommune – saksbehandlingstiden i byggesaksavdelingen og kommunens oppfølging av en konkret ulovlighetssak

Avsluttende brev som ble sendt fra Sivilombudet til Grimstad kommune 27. februar 2025. Sivilombudet konkluderer blant annet med at saksbehandlingstiden for ulovlighetsvarsler ikke er i tråd med forvaltningslovens krav. Kommunen må derfor vurdere hvilke tiltak som kan få ned restansene til et forsvarlig nivå, og Sivilombudet har bedt kommunen om å sende en redegjørelse.
Dato for uttalelse: 27.2.2025 Saksnummer: 2024/5423 Publisert: 12.03.2025

Saksbehandlingstid ved klage på kommunale helse- og omsorgstjenester

Saken gjelder X kommunes saksbehandlingstid ved klage på vedtak om reduksjon av omsorgsstønad og tilbud om støttekontakt til en mindreårig gutt. Kommunen traff vedtak i februar 2023. Foreldrene til gutten gjorde det klart for kommunen at de var misfornøyde med tilbudet i brev 6. august 2023. Foreldrene anså brevet som en klage. Kommunen på sin side anså først brevet foreldrene sendte til kommunen 22. januar 2024 som en formell klage på tilbudet. Kommunen ga foreldrene medhold i klagen i vedtak 28. november 2024. Sivilombudet kom til at saken ikke ble avgjort «uten ugrunnet opphold», og at kommunen ikke holdt foreldrene tilstrekkelig orientert om sakens fremdrift underveis, jf. forvaltningsloven § 11 a første og andre ledd. Sivilombudet kom også til at kommunen ikke overholdt sin veiledningsplikt, jf. forvaltningsloven § 11 første ledd. Kommunens forsinkede svar på skriftlige og telefoniske henvendelser fra Sivilombudet i denne saken, var i strid med Stortingets forutsetning om at henvendelser fra Sivilombudet skal gis prioritet.
Dato for uttalelse: 23.2.2025 Saksnummer: 2024/5478 Publisert: 07.03.2025

Krav til begrunnelse for avslag på omgjøringsbegjæring

Saken gjelder Nav Arbeid og ytelser Innlandets begrunnelse i beslutning 30. september 2024 om ikke å omgjøre et vedtak om uføretrygd. I svaret til ombudet skrev Arbeids- og velferdsdirektoratet at begrunnelsen i avslaget på omgjøringsbegjæringen ikke oppfyller kravet til forsvarlig saksbehandling. Sivilombudet har kommet til samme konklusjon. Direktoratet ville be Nav Arbeid og ytelser Innlandet om å vurdere omgjøringsbegjæringen på nytt.
Dato for uttalelse: 1.3.2025 Saksnummer: 2024/6240 Publisert: 06.03.2025

Innsyn i en forliksavtale – om opplysningene kan unntas av hensyn til forsvarlig gjennomføring av personalforvaltning

Saken gjelder innsyn i en forliksavtale inngått mellom Helse Bergen og en arbeidstaker i 2017. Helse- og omsorgsdepartementet opprettholdt Helse Bergens avslag på innsyn i avtalen i sin helhet, jf. offentleglova § 23 første ledd og § 12 bokstav c. Det ble ikke utvist merinnsyn. Etter at Sivilombudet undersøkte saken, fant departementet etter en fornyet vurdering å utvise merinnsyn i enkelte opplysninger i avtalen. Journalisten klaget saken inn for ombudet på nytt. Sivilombudet kom til at departementet ikke hadde pekt på forhold som tilsier at det nå er en konkret fare for at innsyn i opplysningene vil kunne skade de interessene offentleglova § 23 skal verne og at det derfor ikke lenger er påkrevd med unntak fra offentlighet. Departementet ble bedt om å behandle saken på nytt.
Dato for uttalelse: 14.2.2025 Saksnummer: 2024/6205 og 2024/4326 Publisert: 06.03.2025

Manglende veiledning om lovendring fra Nav

Saken gjelder kravet til veiledning om fremtidige lovendringer av betydning for klageren. Klageren i saken var under arbeidsutprøving høsten 2020. Arbeidsevnevurderingen fra Nav-kontoret forelå 7. januar 2021, og klageren søkte om uføretrygd samme dag. Søknaden ble avslått fordi klageren ikke oppfylte kravet til forutgående medlemskap. Retten til uføretrygd forutsetter at søkeren har bodd i Norge i en bestemt periode før uføretidspunktet inntreffer. Fra 1. januar 2021 ble kravet til forutgående medlemskap økt fra tre til fem år. Som følge av lovendringen oppfylte ikke klageren lenger vilkåret for uføretrygd. Sivilombudet er kommet til at klageren fikk manglende veiledning, jf. forvaltningsloven § 11. Arbeids- og velferdsdirektoratet erkjente feilen. Direktoratet ble i 2022 kjent med at det ikke var god nok kunnskap i etaten om lovendringen. Et større antall saker ble derfor gjennomgått manuelt for å avdekke om manglende veiledning var gitt. Om lag 200 saker ble omgjort. Klagerens sak ble ikke fanget opp i dette arbeidet. Etter at ombudet tok saken opp med direktoratet, ble klagerens søknad behandlet på nytt og uføretrygd ble innvilget. Ombudet ba direktoratet følge opp saken med Nav Klageinstans, som man antok at ikke hadde kjennskap til direktoratets arbeid i etterkant av lovendringen.
Dato for uttalelse: 7.2.2025 Saksnummer: 2024/551 Publisert: 13.02.2025

Innsyn i sluttavtaler i Norges Bank

Saken gjelder innsyn i sluttavtaler inngått med Norges Bank i perioden 18. mars 2011- d.d. Finansdepartementet stadfestet Norges Banks avslag på innsynskravet under henvisning til lovbestemt taushetsplikt, jf. sentralbankloven § 5-2 første ledd. Departementet mente at de taushetsbelagte opplysningene utgjør den vesentligste delen av dokumentene, og unntok derfor dokumentene i sin helhet, jf. offentleglova § 12 bokstav c. Sivilombudet kom til at det var begrunnet tvil om det er adgang til å unnta sluttavtalene i sin helhet med den begrunnelsen departementet har gitt. Ombudet kom videre til at saken ikke var godt nok opplyst ved Finansdepartementets klagebehandling, og at saksbehandlingstiden ikke er i tråd med kravene som stilles i offentleglova. Ombudet ba Finansdepartementet behandle saken på nytt, og om å bli orientert om utfallet av den nye behandlingen.
Dato for uttalelse: 29.1.2025 Saksnummer: 2024/4398 Publisert: 06.02.2025

Digitale systemer i forvaltningen – plikten til å ha alternative manuelle løsninger for å oppfylle borgernes rettigheter

Saken gjaldt forvaltningens plikt til å sørge for at offentlige tjenestetilbud, saksbehandling eller veiledning i størst mulig grad er egnet til å ivareta alle brukeres rettigheter også der forvaltningen bruker digitale systemer. Klagerne i saken hadde ved dom fått tildelt foreldreansvaret for et barn etter at barnets mor døde. Klagerne beskrev utfordringer og hindringer knyttet til utøvelsen av foreldreansvaret på områder som skole, helsehjelp, velferdsordninger (Nav) og politi. Problemene oppstod blant annet fordi de digitale systemene ikke kunne hente ut folkeregistrerte opplysninger om foreldre som hadde fått foreldreansvaret tildelt ved dom. Ombudet undersøkte først saken med Skattedirektoratet, som er registermyndighet for Folkeregisteret, og Barne- og familiedepartementet. Deretter stilte vi spørsmål til klagernes hjemkommune, Helsedirektoratet, Arbeids- og velferdsdirektoratet og Politidirektoratet om deres digitale tilgang til folkeregistrerte opplysninger om personer som er tildelt foreldreansvar ved dom. Flere av de undersøkte systemene hadde tekniske begrensninger som medførte at informasjon om denne gruppen av foreldre ikke kunne innhentes digitalt. Begrensningene førte dermed til et innskrenket tjenestetilbud. Ombudet understreket at borgernes rettigheter og plikter eksisterer uavhengig av digitaliseringen av offentlig sektor, hvis ikke annet er bestemt. Personer som har fått tildelt foreldreansvar ved dom, har de samme rettighetene og pliktene som andre foreldre. Det er uheldig at begrensninger i offentlige aktørers digitale systemer kan medføre vanskeligheter for utøvelsen av foreldreansvaret for visse grupper. Alle foreldre bør ha tilgang til det samme tjenestetilbudet uavhengig av hvordan de digitale systemene er innrettet. Dersom forvaltningen har digitale systemer som hindrer noen brukere fra å benytte det samme tjenestetilbudet som andre, må det finnes gode alternative løsninger. Det offentliges oppgaver må ivaretas i samsvar med loven overfor alle brukere. For å sikre et mest mulig likeverdig tjenestetilbud, må forvaltningsorganer jevnlig avklare om det er mulig å forbedre de digitale systemene. I klagers tilfelle viste det seg at tekniske endringer var mulig. Etter at ombudet tok opp klagernes sak, ble det gjort endringer i Helsenorge slik at personer med foreldreansvar tildelt ved dom fikk tilgang til tjenesten på vegne av sine barn. Ombudet ba klagers hjemkommune, Helsedirektoratet, Politidirektoratet og Arbeids- og velferdsdirektoratet merke seg ombudets synspunkter. Kommunen og Politidirektoratet ble bedt om å gi en skriftlig redegjørelse for oppfølgingen av saken.
Dato for uttalelse: 30.1.2025 Saksnummer: 2024/1884 Publisert: 06.02.2025

Saksbehandlingstiden i reindriftsavdelingen hos Statsforvalteren i Troms og Finnmark

Sivilombudet besluttet av eget tiltak å undersøke saksbehandlingstiden i reindriftsavdelingen hos Statsforvalteren i Troms og Finnmark. Reindriftsavdelingen har i flere år hatt store restanser og lang saksbehandlingstid på flere sakstyper. Enkelte barn har ventet i opptil fem år på å få godkjent reinmerket sitt. Flere klager over avslag på reinmerkesøknader har ligget ubehandlet siden 2018, mens den eldste ubehandlede søknaden om tilskudd er over seks år gammel. Den lange saksbehandlingstiden ved behandlingen av søknader om reinmerker og saker om tilskudd utgjør en stor belastning for de reindriftsutøvere, barn og familier dette gjelder. Sivilombudet er kommet til at kravet til saksbehandlingstid i flere saker klart er brutt, jf. forvaltningsloven § 11 a. Den lange saksbehandlingstiden i reindriftsavdelingen gir grunn til alvorlig bekymring. Sakene berører en viktig del av kulturutøvelsen til reindriftssamene, og den lange behandlingstiden er økonomisk belastende for partene. Statsforvalterens opplysninger om at de til tross for igangsatte og planlagte tiltak ikke vil klare å behandle sakene innen rimelige frister, uten å få tilført mer ressurser, er særlig bekymringsfullt. Ombudet har merknader til reindriftsforvaltningen prioriteringer og ber forvaltningen om å sikre at rutiner for utsendelse av foreløpig svar og forsinkelsesmeldinger overholdes fremover. Sivilombudet har påpekt at det er en fare for at dagens situasjon er i strid med statens plikter etter Grunnloven § 108, som pålegger statens myndigheter å legge forholdene til rette for at det samiske folk kan sikre og utvikle sin kultur. Ombudet vil derfor gjøre Landbruks- og matdepartementet oppmerksom på uttalelsen og be departementet om å følge opp situasjonen. Ombudet ber Statsforvalteren om en ny redegjørelse innen 15. mai 2025.
Dato for uttalelse: 24.1.2025 Saksnummer: 2024/4690 Publisert: 31.01.2025

Statsforvalterens vurdering av fare for uhjemlet tvang ved vurderingen av forsvarlighet av helsetjenester

Klageren mottok helsetjenester i sitt eget hjem, blant annet hjelp med sondemating. Fra klagerens side var det vist til at hun kunne dissosiere og dermed være ute av stand til å motsette seg helsehjelpen, og at det derfor kunne være fare for at hun ble utsatt for uhjemlet tvang. Sivilombudet er kommet til at det er begrunnet tvil om Statsforvalteren har vurdert om klagerens helsetilbud er uforsvarlig fordi det innebærer fare for uhjemlet tvang, se helse- og omsorgstjenesteloven § 4-1, jf. § 3-1 og pasient- og brukerrettighetsloven § 2-1. Alminnelige normer for god forvaltningsskikk tilsier videre at denne vurderingen skulle ha fremgått av begrunnelsen i Statsforvalterens avgjørelser. Statsforvalteren bes om å behandle saken på nytt innen 25. februar 2025.
Dato for uttalelse: 23.1.2025 Saksnummer: 2024/3225 Publisert: 30.01.2025

Mangelfullt kunnskapsgrunnlag og vurdering etter naturmangfoldloven – reguleringsplan for hytteutbygging i Sørskogen

Kommunestyret i Larvik kommune vedtok en detaljreguleringsplan som legger til rette for oppføring av seks fritidsboliger i Sørskogen ved Nevlunghavn. Planområdet ligger nær fuglefredningsområdet ved Mølen og Nevlungstranda naturreservat og er en del av raet som ligger på den UNESCO-godkjente geoparken, Geo Norwegica. I planområdet er det truede arter og sårbare naturtyper, men det fremgår ikke av kommunens vedtak hvordan utbyggingen vil påvirke dette naturmangfoldet. Statsforvalteren i Vestfold og Telemark stadfestet kommunens vedtak i klageomgangen. Ombudet er kommet til at Statsforvalteren ikke i tilstrekkelig grad har vurdert om kommunen har fulgt kravene til utredning og begrunnelse etter naturmangfoldloven § 7, jf. §§ 8-12, jf. forvaltningsloven § 34. Statsforvalteren har heller ikke foretatt selvstendige vurderinger av naturmangfoldprinsippene i tråd med naturmangfoldloven § 7. Det er tvil om vedtaket er gyldig. Ombudet ber Statsforvalteren om å vurdere saken på nytt.
Dato for uttalelse: 24.1.2025 Saksnummer: 2024/1708 Publisert: 27.01.2025