24.9.2021 Avslutning av Sivilombudets besøk til Jong ungdomshjem Sivilombudet gjennomførte et uvarslet besøk til Jong ungdomshjem i Bærum kommune i september 2019. Jong Ungdomshjem kan ta imot fire ungdommer av begge kjønn mellom 13 og 18 år med…
20.9.2021 Artikkel – Barns rettigheter bør ivaretas bedre i psykisk helsevern Når barn innlegges på institusjon mot sin vilje, legger dette begrensninger på deres frihet og mulighet til å bestemme ting selv. Alle barn som er innlagt på en helseinstitusjon, har…
17.9.2021 Svar fra departementene om forholdene på Politiets utlendingsinternat på Trandum I mai 2021 sendte Sivilombudet en skriftlig forespørsel til Justis- og beredskapsdepartementet og Helse- og omsorgsdepartementet vedrørende forholdene ved Politiets utlendingsinternat på Trandum. Les mer om Ombudets henvendelse til departementene…
16.8.2021 Lang saksbehandlingstid i innsynssaker På bakgrunn av en klagesak har Sivilombudet av eget tiltak besluttet å undersøke Trondheim kommunes saksbehandlingstid i innsynssaker.
9.7.2021 Artikkel fra årsmelding 2020: Nytter det å klage? Sivilombudsmannens gjennomslag i forvaltningen Sivilombudsmannen er oppnevnt av Stortinget for å føre kontroll med forvaltningen. Enhver som mener å ha blitt utsatt for feil eller urett fra forvaltningen, kan klage til ombudsmannen. I denne artikkelen omtales virkningen av å klage til ombudsmannen, og forvaltningens oppfølging av ombudsmannens uttalelser.
9.7.2021 Artikkel fra årsmelding 2020: Skolebytte − hensynet til barnets beste I løpet av 2020 har Sivilombudsmannen undersøkt tre saker om skolebytte. Alle tre sakene gjaldt søknader om å beholde skoleplass på den tidligere nærskolen (ungdomsskolen) etter flytting ut av skolekretsen. I alle sakene fant ombudsmannen grunn til å kritisere klagebehandlingen, primært på grunnlag av håndteringen av hensynet til barnets beste.
8.7.2021 Artikkel fra årsmelding 2020: God forvaltningsskikk Det er ikke greit om forvaltningen svarer borgerne på en arrogant eller uhøflig måte, henger ut noen i media, eller skriver sine vedtak på en måte som borgerne ikke har noen forutsetninger for å forstå. Dette følger ikke nødvendigvis av noen lov, eller andre skriftlige regler, men slik oppførsel vil være i strid med god forvaltningsskikk. Å passe på at forvaltningen følger god forvaltningsskikk, er en av ombudsmannens oppgaver.
6.7.2021 Gjekk i fedrekvote-fella og mista 67 dagar med foreldrepengar Ein far mista 67 dagar med foreldrepengar fordi han søkte etter at mors permisjon var over. Han klaga til Sivilombodet, og no har han fått medhald.
1.7.2021 Vi har fått nytt navn Sivilombudet får nytt navn 1. juli 2021, når ny sivilombudslov trer i kraft. Det gamle navnet vårt var Sivilombudsmannen.
24.6.2021 Alvorlige funn ved bofellesskap for personer med utviklingshemning Sivilombudsmannen besøkte i november 2020 tre bofellesskap for personer med utviklingshemning i Drammen kommune. Nå er rapporten fra Sivilombudsmannen klar.