Sakens bakgrunn
Saken gjelder detaljregulering for Ringveien 25 og Vestre Brugate 30, Hokksund. Det private planforslaget ble vedtatt av kommunestyret i Øvre Eiker kommune 26. oktober 2016 med ordførerens dobbeltstemme som avgjørende.
Mindretallet stemte for å avvise planforslaget, og begrunnet dette med at planen «ikke [var] utarbeidet i samsvar med kommuneplanens bestemmelser og kommuneplanens arealdel for sentrumsområdet Hokksund». Etter klager stadfestet Fylkesmannen i Buskerud 2. mai 2017 kommunens vedtak.
A klaget til ombudsmannen. Klagen ble forstått slik at han mener detaljreguleringen er i strid med kommuneplanens arealdel blant annet når det gjelder grad av utnytting.
I kommuneplan for Øvre Eiker 2015 – 2027 er planområdet for detaljreguleringen avsatt til hovedformål bebyggelse og anlegg, med to ulike underformål. Den største delen av planområdet (ca. 2 000 m²) er avsatt til nåværende sentrumsformål, og en mindre del (ca. 1 000 m²) er avsatt til nåværende boligbebyggelse. I planbestemmelsene pkt. 6.2.1 nr. 2 fremgår om utnyttelse:
«Maksimal utnyttelsesgrad for boligområdene er % BYA=30% og for sentrumsområdene %BYA=50%. For regulerte industriområder gjelder tilsvarende %BYA=80%.»
Planområdet i detaljregulering for Ringveien 25 og Brugate 30, Hokksund er i all hovedsak regulert til bebyggelse og anlegg, med underformål «boligbebyggelse – blokkbebyggelse». I bestemmelsene § 3.2 fremgår:
«Tillatt bebygd areal er maksimalt 80% BYA. Bebygd areal beregnes i hht. NS 3940, og dette regnes som det areal som opptas av bebyggelsens horisontalprojeksjon på terreng.»
Ombudsmannen fant grunn til å foreta nærmere undersøker av denne siden av saken.
Undersøkelsene herfra
Fylkesmannen ble først spurt om detaljreguleringen «innholdsmessig følge[r] opp hovedtrekk og rammer i kommuneplanens arealdel» for hvilken grad av utnytting som tillates i planområdet, jf. plan- og bygningsloven (pbl.) § 12-3 tredje ledd første punktum.
Fylkesmannen svarte blant annet:
«Fastsettelse av utnyttelsesgraden avviker isolert sett fra bestemmelsen i kommuneplanens arealdel fordi utnyttelsesgraden for sentrumsområdene er fastsatt til 50 %. Høy utnyttelse rundt knutepunkter er imidlertid i tråd med intensjonen i kommuneplanens arealdel om utvikling og fortetning i sentrumsområder. Og planen er i samsvar med nasjonale retningslinjer som legger miljøpolitiske føringer ved utvikling og fortetting rundt trafikkknutepunktene i sentrumsområder i tettsteder og byer.»
Deretter viste Fylkesmannen blant annet til areal- og transportplanen for Buskerudbyen og Nasjonale forventninger til regional og kommunal planlegging, før svaret på dette spørsmålet ble avsluttet slik:
«Med bakgrunn i ovennevnte mener Fylkesmannen at detaljplanen følger opp hovedtrekkene i kommuneplanens arealdel om en høyere arealutnyttelse nær knutepunktet i Hokksund sentrum og nasjonale føringer om at kommunen sikrer høy arealutnyttelse rundt kollektivknutepunkt. Bestemmelsen tredje ledd [første] punktum er heller ikke til hinder for at kommunen vedtar private reguleringsplanforslag i strid med kommuneplanens arealdel.»
Videre spurte ombudsmannen om grad av utnytting i detaljreguleringen medførte at det forelå «vesentlige avvik» fra kommuneplanens arealdel, slik at det var krav om konsekvensutredning, jf. den nå opphevede pbl. § 12-3 tredje ledd annet punktum. Til slutt ble Fylkesmannen spurt om hva som var rettsvirkningen av manglende konsekvensutredning.
Fylkesmannen viste til den nå opphevede forskrift 19. desember 2014 om konsekvensutredninger for planer etter plan- og bygningsloven. Etter forskriften § 3 første ledd bokstav b skulle detaljreguleringer på inntil 15 dekar som innebar endringer av kommuneplan eller områdeplan vurderes etter vedlegg III for å avklare om det var krav om konsekvensutredning. Fylkesmannen vurderte dette slik:
«Planområdet utgjør kun om lag 4 dekar. Høy utnyttelse og fortetting i nærheten av jernbanen er i henhold til nasjonale målsettinger og viktige nasjonale miljø- og samfunnsinteresser. Gjennom detaljreguleringen endres ikke arealformålet boligbebyggelse. Et av hovedtemaene i kommuneplanens arealdel er at boligbygging skjer i dagens byggeområder med fokus på fortetting og at areal- og transportplan for Buskerudbyen følges, jf. punkt 3.2 og 3.3. Det legges til rette for høy utnyttelse i områdene nær kollektivknutepunktene i Hokksund og Vestfossen, jf. punkt 5.1. Vurdering av utnyttelsesgraden følger i stor grad kommuneplanens intensjon om høy utnyttelse i området nær kollektivknutepunktet i Hokksund sentrum og nasjonale føringer ved kommunal planlegging ved at potensialet for fortetting og transformasjon utnyttes før nye utbyggingsområder tas i bruk. Som tidligere nevnt avviker fastsettelse av utnyttelsesgraden isolert sett fra bestemmelsen i kommuneplanens arealdel. Den største delen av denne planen ligger imidlertid innenfor den delen av kommuneplanen for Hokksund som er avsatt til sentrumsformål. Høyden på bebyggelsen er kotefestet og trappet ned mot eksisterende boliger for å redusere ulempene for naboer. Byggehøydene som ligger innenfor Ringveien 25 tilsvarer byggehøyden som godkjennes i et boligområde. Behovet for uteoppholdsareal, felles lekeplass og parkering er også ivaretatt ved vurderingen av utnyttelsesgraden. Fylkesmannen mener derfor at planen er behandlet i tråd med pbl. § 12-3 og forskriften § 3 når det gjelder planens formål, hovedinnhold og virkninger etter rammer og retningslinjer som gjelder for dette området i kommuneplanens arealdel. Avviket om utnyttelsesgraden får derfor ikke vesentlige virkninger for miljø og samfunn utover det som er vurdert og redegjort i planbeskrivelsen.
Fylkesmannen kan ikke se at detaljplanen avviker på vesentlige punkter fra bestemmelser i kommuneplanens arealdel ved at det foreligger ‘vesentlige avvik’ slik at krav til konsekvensutredning etter reglene i §§ 4[-]1 og 4-2 blir utløst.»
Fylkesmannen redegjorde deretter for sitt syn på rettsvirkningen av manglende konsekvensutredning:
«Krav om konsekvensutredning gjelder dersom detaljplanen vesentlig avviker fra kommuneplanens arealdel. Dersom kommunen fremmer og vedtar et privat forslag til detaljregulering som vesentlig avviker fra kommuneplanens arealdel, uten at det er gjennomført konsekvensutredning etter § 4-2 andre ledd, vil det være en saksbehandlingsfeil som må vurderes nærmere etter prinsippet i forvaltningsloven § 41.»
Etter å ha sitert Høyesteretts vurdering fra Rt. 2009 s 661 (Husebyskogen) (72), skrev Fylkesmannen at detaljreguleringen ikke utløste krav til planprogram eller konsekvensutredning. Som begrunnelse viste Fylkesmannen til at «fastsettelse av utnyttelsesgraden i dette området [vil] være i tråd med føringene i kommuneplanens arealdel og viktige nasjonale miljø- og samfunnsinteresser», samt at planen ikke får «vesentlige negative virkninger for omkringliggende småhusbebyggelse utover det som er vurdert og redegjort for i planbeskrivelsen».
Klager kommenterte Fylkesmannens svar, og skrev blant annet:
«Vi mener at slik fortetning må skje innenfor hva kommuneplanen konkret sier om BYA. Hvis ikke blir jo kommunenes innbyggere nærmest ført bak lyset av hva som er bestemt i planen. At detaljplanen for Ringveien 25/Vestre Brugate 30 er i tråd med nasjonale retningslinjer er etter vår mening irrelevant. Disse retningslinjene er førende for kommuneplanen, men ikke for en detaljplan. Den må forholde seg til kommuneplanen.
Ombudsmannens syn på saken
En kommune er etter loven forpliktet til å ha en arealplan for hele kommunen som viser sammenhengen mellom fremtidig samfunnsutvikling og arealbruk, jf. pbl. § 11-5 første ledd. Dette har lovgiver ansett nødvendig for å sikre en planmessig og forsvarlig arealutnytting, og for å beskytte arealene mot uoverveide arealinngrep og uhensiktsmessig bygge- og anleggsvirksomhet. I kommuneplanens arealdel skal det derfor angis hovedtrekk i arealdisponeringen og rammer og betingelser for hvilke nye tiltak og ny arealbruk som kan settes i verk, samt hvilke viktige hensyn som må ivaretas ved disponeringen av arealene.
Arealdelen av kommuneplanen fastsetter fremtidig arealbruk for området, jf. pbl. § 11-6 første ledd. Det fremgår av merknadene til denne bestemmelsen i Ot.prp. nr. 32 (2007-2008) side 211 at formålet med arealdelen er å bestemme hvordan arealene skal anvendes i fremtiden, og at dette bare oppnås dersom de mange etterfølgende vedtak av betydning for arealbruken «respekterer planen og bidrar til at den gjennomføres. Det ligger i dette at myndighetene så langt som mulig skal følge planen når det treffes vedtak.»
Denne betydningen av kommuneplanens arealdel som offentligrettslig styringsinstrument kommer til uttrykk i ulike bestemmelser i lovens plandel. Det gjelder blant annet pbl. § 12-3 tredje ledd om detaljregulering. Før lovendringen med virkning fra 1. juli 2017 lød bestemmelsen slik:
«Private forslag [til detaljreguleringer] må innholdsmessig følge opp hovedtrekk og rammer i kommuneplanens arealdel og foreliggende områdereguleringer. Ved vesentlige avvik gjelder kravene i §§ 4-1 og 4-2 andre ledd.»
Annet punktum er nå opphevet, men denne saken skal vurderes etter bestemmelsen slik den lød før lovendringen som trådte i kraft 1. juli 2017.
Ombudsmannen er enig med Fylkesmannen i at første punktum ikke er til hinder for at kommunen fremmer og vedtar privat forslag til detaljregulering i strid med kommuneplanens arealdel. Det gjelder imidlertid enkelte særskilte saksbehandlingsregler for planforslag som er i strid med overordnet plan. Den sentrale bestemmelsen i denne saken er dagjeldende pbl. § 12-3 tredje ledd annet punktum som er sitert over. Der slås det fast at dersom et privat forslag til detaljregulering har «vesentlige avvik» fra overordnet plan, «gjelder kravene i §§ 4-1 og 4-2 andre ledd».
Plan- og bygningsloven § 4-1 gjelder planprogram, og § 4-2 annet ledd gjelder planbeskrivelse og konsekvensutredning. Sistnevnte har slik ordlyd:
«For regionale planer og kommuneplaner med retningslinjer eller rammer for framtidig utbygging og for reguleringsplaner som kan få vesentlige virkninger for miljø og samfunn, skal planbeskrivelsen gi en særskilt vurdering og beskrivelse – konsekvensutredning – av planens virkninger for miljø og samfunn.»
Paragraf 4-2 annet ledd vil på selvstendig grunnlag medføre krav om konsekvensutredning for reguleringsplaner som kan få vesentlige virkninger for miljø og samfunn. Sammenhengen mellom disse to bestemmelsene innebærer etter ombudsmannens syn et krav om konsekvensutredning i de tilfeller hvor det foreligger «vesentlige avvik» etter § 12-3 tredje ledd – uavhengig av om detaljreguleringen «kan få vesentlige virkninger for miljø og samfunn». Ombudsmannen finner støtte for slik forståelse i Innjord (red.), Plan- og bygningsloven med kommentarer (Gyldendal 2010), s. 308.
Det sentrale spørsmålet i saken er etter dette om det for detaljreguleringen for Ringveien 25 og Vestre Brugate 30, Hokksund foreligger «vesentlige avvik» fra kommuneplanens arealdel, slik at detaljreguleringen skulle vært konsekvensutredet.
Arealformålet er i samsvar med kommuneplanens arealdel, slik Fylkesmannen har vist til. Vurderingen er derfor avgrenset til hvilken utnyttelsesgrad som tillates i detaljreguleringen.
Etter kommuneplanens arealdel er maksimalt tillatt bebygd areal for bolig- og sentrumsområdene angitt til henholdsvis 30 % og 50 %. Boligområdet utgjør ca. 1/3 og sentrumsområdet ca. 2/3 av planområdet som i detaljreguleringen av regulert til bebyggelse og anlegg.
Prosent bebygd areal angir forholdet mellom bebygd areal og tomtearealet. Bebygd areal angir det areal i kvadratmeter som bygninger, overbygde åpne areal og konstruksjoner over bakken opptar av terrenget. Tillatt bebygd areal på 80 % vil dermed medføre at bebyggelsen kan oppta store deler av terrenget. Et boligområde med slik utnyttelse vil følgelig kunne få en helt annen karakter enn det som er vedtatt i kommuneplanens arealdel. I tillegg vil belastningen på omkringliggende arealer kunne bli større.
Til støtte for at endring av maksimalt tillatt bebygd areal kan være et vesentlig avvik som medfører plikt til konsekvensutredning, viser ombudsmannen til det daværende Miljøverndepartementets veileder T-1493 Konsekvensutredninger, Kommuneplanens arealdel. Det fremgår her under punkt 1 at også «[e]ndring av utfyllende bestemmelse kan … medføre utredningsplikt». Som eksempel er det blant annet vist til «der de utfyllende bestemmelsene for et område gir endret … utnytting … i eksisterende byggesone, uten at formålet eller avgrensningen for sonene endres».
Henvisningen til at slik endret utnyttelse kan medføre plikt til å konsekvensutrede på kommuneplannivå, illustrerer også et annet poeng: Dersom en slik endring var blitt gjort i kommuneplanens arealdel, kunne den ha medført en plikt til å konsekvensutrede. Det tilsier at man ikke kan komme unna slik plikt ved å fravike overordnet plan i en detaljregulering. Lovens system bygger på at konsekvenser av arealdisponering skal utredes tilstrekkelig. Dersom dette ikke er gjort i overordnet plan, flyttes ansvaret ned til neste plannivå.
Ombudsmannen viser videre til detaljreguleringens planbeskrivelse 30. mai 2016 pkt. 4.3, hvor forslagsstiller skriver følgende om utnyttelsesgrad:
«Den delen av eiendommen som ligger innenfor sentrumsformål er på ca. 2000m², her er det antatt en mulig utnyttelsesgrad på 100%. Videre er den delen som ligger utenfor sentrumsformål på ca. 1000m², her har vi antatt en mulig utnyttelsesgrad på 40%. Matematisk beregnet gir det en samlet utnyttelse på 80%. Derfor er maks. tillatt bebygget areal (BYA) satt til 80%.»
Det er uvisst for ombudsmannen hva forslagsstiller har basert sin «antatt … mulig» utnyttelsesgrad på. At forslagsstiller har lagt slikt utgangspunkt til grunn for planarbeidet, støtter imidlertid vurderingen av at hovedtrekk og rammer i kommuneplanens arealdel ikke er fulgt opp i detaljreguleringen.
Fylkesmannen gikk i sitt vedtak i liten grad inn i vurderingen av hvordan detaljreguleringen forholder seg til den opphevede bestemmelsen i pbl. § 12-3 tredje ledd. Fylkesmannen skrev at spørsmålet om bebygd areal var et tilbakevendende tema i planprosessen. Deretter fremgikk:
«Ettersom to tredjedeler av planområdet ligger innenfor sentrumsformål i kommuneplanens arealdel, anser Fylkesmannen detaljplanen å være i samsvar med ønsket utbyggingsretning og fortetting nær knutepunktene og sentrumsnære områder i kommunen.»
I svaret på ombudsmannens spørsmål er Fylkesmannen enig i at utnyttelsesgraden i detaljreguleringen «isolert sett» avviker fra kommuneplanens arealdel. Fylkesmannen fremhevet imidlertid intensjonen i kommuneplanens arealdel om høy arealutnyttelse nær kollektivknutepunktet i Hokksund sentrum, samt nasjonale føringer om at kommunen ved sin planlegging skal utnytte potensialet for fortetting og transformasjon før nye utbyggingsområder tas i bruk.
Ombudsmannen kan vanskelig se at disse momentene kan være avgjørende. Dersom Øvre Eiker kommune ved vedtakelsen av kommuneplanens arealdel hadde ønsket så høy arealutnyttelse i dette sentrumsnære området, må en kunne forvente at dette hadde materialisert seg i en høyere utnyttelsesgrad. Når så ikke er tilfellet, kan ikke så høy utnyttelse anses å være tilstrekkelig utredet ved kommuneplanens arealdel. Når det gjelder de nasjonale føringene som nevnes, må også disse forutsettes fulgt opp i kommuneplanens arealdel. De kan vanskelig tillegges slik generell vekt ved en konkret tolkning av om det foreligger vesentlige avvik fra overordnet plan.
Etter en konkret vurdering er ombudsmannen kommet til at detaljreguleringen har «vesentlige avvik» fra kommuneplanens arealdel, jf. den nå opphevede bestemmelsen i pbl. § 12-3 tredje ledd annet punktum. Som nevnt over tilsier henvisningen til § 4-2 annet ledd at det i slike tilfeller er krav om konsekvensutredning. Manglende konsekvensutredning er en saksbehandlingsfeil.
Oppsummering
Da Fylkesmannen har funnet at utnyttelsesgraden i detaljreguleringen ikke medfører at det er vesentlige avvik fra kommuneplanens arealdel, finner ombudsmannen at det foreligger begrunnet tvil om forhold av betydning i saken.
Ombudsmannen ber på denne bakgrunn om at Fylkesmannen behandler saken på nytt. I den nye vurderingen må Fylkesmannen vurdere virkningen av den manglende konsekvensutredningen.
Ombudsmannen ber om å bli orientert om resultatet av Fylkesmannens nye vurdering.