Opphør av barnebidrag ved barnevernets plassering av barn utenfor hjemmet – lang saksbehandlingstid, manglende intern kommunikasjon i Nav og feilaktig veiledning
Saken gjelder opphør av retten til barnebidrag når barnevernet har plassert et barn utenfor hjemmet. Klagers datter ble plassert i beredskapshjem i november 2022. Klager ga Nav beskjed om plasseringen. Bidragsavdelingen i Nav ble ikke orientert om meldingen fra klager. De varslet derfor ikke klager om opphør av barnebidrag før i februar 2023. Vedtaket om opphør ble ikke fattet før i august 2023. Det var da gått ni måneder siden retten til barnebidrag falt bort. Nav krevet tilbakebetalt kr. 65 500.
Barnevernet orienterte ikke Nav om plasseringen før i februar 2023. Heller ikke denne meldingen nådde frem til bidragsavdelingen.
Sivilombudet mente at det var kritikkverdig at den interne kommunikasjonen i Nav sviktet slik at bidragsavdelingen ikke ble orientert da Nav mottok informasjon fra klager om at barnet var plassert utenfor hjemmet av barnevernet.
Det var også kritikkverdig at meldingen om plasseringen, som senere kom fra barnevernet, ikke ble journalført på bidragsmottakeren.
Sivilombudet ba Nav sørge for tiltak overfor BufDir for å bedre kunnskapen i barnevernet om viktigheten av informasjonsutveksling mellom de to etatene.
Sivilombudet påpekte at lovteksten i barnelova av 1981 § 69 og den nye barnelova av 2025 § 9-4 ikke ga tydelig uttrykk for at plassering av et barn utenfor hjemmet i seg selv er tilstrekkelig for opphør av retten til barnebidrag. Ombudet ville orientere Barne- og familiedepartementet om behovet for en endring av ordlyden i barnelova av 2025 § 9-4.
Sivilombudet mente også at behandlingstiden i klagers sak var klart i strid med forvaltningsloven § 11 a første ledd. For å unngå høye tilbakebetalingskrav, ble Arbeids- og velferdsdirektoratet bedt om å iverksette konkrete tiltak for å sørge for at tidsbruken i saker om opphør av barnebidrag ble vesentlig redusert.
Sivilombudet slo fast at Nav Kontaktsenter hadde gitt klager feil veiledning om forståelsen av barnelova § 69 om opphør av barnebidrag.
Nav Kontaktsenters rutiner burde endres for å tydeliggjøre at barnevernets plassering av et barn utenfor hjemmet i seg selv er tilstrekkelig for opphør av bidrag.
Sivilombudet mente videre at vilkårene for tilbakebetaling ikke var oppfylt for perioden fra plasseringen av barnet i beredskapshjem i november 2022 og frem til klager mottok varselet om opphør av barnebidrag 27. februar 2023. Nav ble bedt om å behandle saken på nytt i lys av ombudets konklusjon.
Sivilombudet ba om å bli holdt orientert om utfallet av saken om tilbakebetaling og oppfølgingen av uttalelsen.