Uttalelser

I de sakene som har vært tatt opp til nærmere undersøkelse kan Sivilombudet gi uttrykk for sin mening om saken i form av en uttalelse. Hun kan peke på at det er begått feil eller forsømmelse fra et forvaltningsorgan eller en tjenesteperson. Undersøkelsen kan også ende med at ombudet finner at det ikke er gjort feil.

De fleste uttalelsene er offentlige og legges ut fortløpende på nettsidene. Det forekommer likevel at uttalelser ikke blir publisert på grunn av personvernhensyn.

Frem til 1. juli 2021 var navnet vårt Sivilombudsmannen, og det vil derfor stå i tidligere uttalelser.

Vi publiserer også noen ganger avsluttende brev fra Sivilombudet på denne siden.

Viser 1090 av treff for søk på

Behandlingen av en søknad om permisjon fra en tvangsinnlagt pasient ved en kommunal helse- og omsorgsinstitusjon

Saken gjelder Fylkesmannen i Rogalands opprettholdelse av Y kommunes avslag på en søknad om permisjon fra en eldre mannlig pasient, som var tvangsinnlagt ved en helse- og omsorgsinstitusjon i kommunen. Bakgrunnen for permisjonssøknaden var at pasienten ønsket å tilbringe tid utenfor institusjonen sammen med sin sønn. Den aktuelle avgjørelsen om å avslå permisjon, kan ikke anses som et enkeltvedtak. I samsvar med blant annet alminnelige prinsipper om god forvaltningsskikk må imidlertid også søknader om permisjon undergis en forsvarlig saksbehandling og vurdering. Hvis en søknad avslås, må det gis en begrunnelse for avslaget. I dette tilfellet har ikke kommunen i tilstrekkelig grad begrunnet sin avgjørelse, og dette er ikke rettet opp gjennom Fylkesmannens behandling. Manglene ved behandlingen av søknaden om permisjon gjør at det foreligger begrunnet tvil knyttet til resultatet i saken. Ombudsmannen ber derfor om at saken behandles på nytt.
Dato for uttalelse: 27.10.2015 Saksnummer: 2013/2871 Publisert: 05.11.2015

Behandlingen av en anmodning om vurdering av pliktbrudd i helsetjenesten – adgangen til ikke å opprette tilsynssak mv.

Saken gjelder Fylkesmannen i Hordalands avgjørelse om ikke å opprette tilsynssak på bakgrunn av en anmodning fra en mor om å få vurdert helsehjelpen som ble gitt til sønnen etter en trafikkulykke. Fylkesmannen har som hovedregel plikt til å opprette tilsynssak, og ta stilling til realiteten i saken, etter å ha mottatt en henvendelse om mulig pliktbrudd i helse- og omsorgstjenesten. Etter ombudsmannens syn burde Fylkesmannen i dette tilfellet ha innhentet opplysninger om helsehjelpen som ble gitt til klagerens sønn og tatt uttrykkelig stilling til spørsmålet om pliktbrudd. Fylkesmannen burde videre ha gitt en konkret begrunnelse for sin vurdering overfor klageren. Manglene ved saksbehandlingen har ført til tvil om resultatet i saken er riktig, og Fylkesmannen bes på denne bakgrunn om å vurdere saken på nytt. Ombudsmannens bes holdt orientert om utfallet av den nye vurderingen.
Dato for uttalelse: 27.10.2015 Saksnummer: 2015/234 Publisert: 05.11.2015

Skattedirektoratets frist for å kreve overprøving i Riksskattenemnda

I et brev til en advokat har ombudsmannen uttalt at han i likhet med Riksskattenemnda mener at ligningsloven ikke har egne selvstendige fristbestemmelser for endring av endringsvedtak. Fristen i ligningsloven § 9-6 nr. 5 b må forstås som en tilleggsfrist til fristene fastsatt i nr. 1 til 4 som kan komme til anvendelse hvis skattekontoret eller Skattedirektoratet ønsker å få et endringsvedtak overprøvet.
Dato for uttalelse: 20.10.2015 Saksnummer: 2015/2702 Publisert: 04.11.2015

Dispensasjon fra bestemmelse om utnyttelsesgrad i reguleringsplan

Fylkesmannen i Hordaland stadfestet et vedtak av Bergen kommune der eier av en eiendom hadde fått innvilget dispensasjon fra reguleringsplanens bestemmelse om utnyttelsesgrad, for fradeling av to parseller. Fylkesmannen la i sin vurdering til grunn at reguleringsplanens bestemmelse hadde mistet sin funksjon som styringsredskap, og viste til at flere andre eiendommer hadde fått dispensasjon fra utnyttelsesgrad, samt at kommunen hadde vedtatt en fortettingsstrategi. Ombudsmannen er kommet til at det knytter seg begrunnet tvil til om dispensasjon kan gis med denne begrunnelsen. Overskridelse av utnyttelsesgrad i dette omfang bør skje gjennom reguleringsplan og ikke gjennom enkeltvise dispensasjoner.
Dato for uttalelse: 23.10.2015 Saksnummer: 2015/1365 Publisert: 04.11.2015

Politiets vedtak om innlevering av pass på grunnlag av fare for ulovlig virksomhet i utlandet

Saken gjelder politiets vedtak om innlevering av pass (passnektelse) etter passloven § 7 første ledd bokstav b, jf. § 5 tredje ledd bokstav b. Politidirektoratet har ikke sørget for en tilfredsstillende opplysning av saken. Manglende innhenting av sentral dokumentasjon innebærer at det er vanskelig å se at direktoratet har hatt et tilstrekkelig faktisk grunnlag til å vurdere vilkårene i passloven på en forsvarlig måte. Videre er den vurderingen som er gjort av vilkåret om «skjellig grunn», for snever. Det er i all hovedsak bygget på straffbare forhold som ligger mange år tilbake i tid. Opplysninger og omstendigheter fra tiden etter dette er i for liten grad trukket inn i vurderingen. Dette er ikke tilfredsstillende ved en slik fremoverrettet vurdering som det her er tale om. I den konkrete vurderingen av om tungtveiende hensyn taler for innlevering, fremkommer det ikke at passets betydning for passinnehaveren har vært vurdert. Dette er heller ikke tilfredsstillende. Det bes om at direktoratet behandler saken på nytt.
Dato for uttalelse: 13.8.2015 Saksnummer: 2014/606 Publisert: 28.10.2015

Eiendomsskattetaksering av bebygget eiendom i regulert friområde med byggeforbud

Saken gjelder eiendomsskattetakseringen av en bebygget eiendom i et regulert friområde. Det sentrale spørsmålet er om det ved eiendomsskattetakseringen skulle vært lagt vekt på at eiendommen ligger i et regulert friområde med byggeforbud. Ombudsmannen kom til at det bør vurderes i hvert enkelt tilfelle om markedsverdien er påvirket av at en eiendom ligger i et regulert område med byggeforbud.  Etter en konkret vurdering av sakens faktum i denne saken var det ombudsmannens syn det ved eiendomsskattetakseringen av en den bebygde eiendommen ikke var feil av kommunen å ikke vektlegge at eiendommen ligger i et regulert friområde med byggeforbud.
Dato for uttalelse: 20.10.2015 Saksnummer: 2015/1477 Publisert: 27.10.2015

Adgang til å unnlate å forfølge overtredelser av plan- og bygningsloven – overtredelser av «mindre betydning»

Saken gjelder kommunens adgang til å unnlate å forfølge at et vann- og avløpsanlegg er etablert uten søknad. Vann- og avløpsanlegget skal betjene om lag 1360 leiligheter i Oslo kommune, i tillegg til enkelte andre funksjoner som barnehage og helseinstitusjoner. Ombudsmannen har kommet til at de forholdene kommunen har vist til, ikke tilsier at vann- og avløpsanlegget omfattes av unntaksbestemmelsen i plan- og bygningsloven § 32-1 annet ledd for overtredelser av «mindre betydning». Kommunen bes om å behandle spørsmålet om oppfølging av ulovligheten på nytt.
Dato for uttalelse: 29.9.2015 Saksnummer: 2015/8 Publisert: 13.10.2015

Dispensasjon for oppføring av enebolig – spørsmål om tilstrekkelige opplysninger om tiltaket

Fylkesmannen innvilget søknad om dispensasjon fra LNF-formålet og bestemmelsen om byggegrense mot sjøen i kommuneplanen for enebolig med hybelleilighet. Foruten at eneboligen skulle plasseres lengst mulig nord på tomten, hadde Fylkesmannen få opplysninger om tiltaket. Ombudsmannen er kommet til at Fylkesmannen ikke hadde tilstrekkelige opplysninger om tiltaket for å vurdere om vilkårene for dispensasjon etter plan- og bygningsloven § 19-2 annet ledd var oppfylt. Fylkesmannen bes vurdere saken på nytt.
Dato for uttalelse: 6.10.2015 Saksnummer: 2015/561 Publisert: 12.10.2015

Betydningen av økonomiske og praktiske konsekvenser i en etterhåndssøknad om dispensasjon

Saken gjelder gyldigheten av en dispensasjon gitt i medhold av plan- og bygningsloven (pbl.) § 19-2 annet ledd fra byggteknisk forskrift (TEK 10) § 11-4, som oppstiller krav til bæreevne og stabilitet i byggverk. Bygget var på søknadstidspunktet for dispensasjon oppført uten at kravene i TEK 10 var oppfylt. Ombudsmannen har kommet til at det ikke kan legges vekt på at gjennomføring av kravene i forskriftsbestemmelsen vil medføre praktiske vanskeligheter og verditap. Etterhåndssøknader må som et klart utgangspunkt behandles som om tiltaket ennå ikke er gjennomført, og merkostnadene ved å oppfylle kravene i ettertid, kan normalt ikke vektlegges som en ulempe. Det er ikke påvist relevante, klare og positive fordeler ved dispensasjonen. Etter ombudsmannens syn kan fylkesmannen ikke gi dispensasjon med den begrunnelse som er gitt. Fylkesmannen bes om å behandle saken på nytt.
Dato for uttalelse: 1.10.2015 Saksnummer: 2015/1370 Publisert: 12.10.2015

Omgjøring av beslutning om reintegreringsstøtte til borgere av Kosovo

Saken gjelder Utlendingsdirektoratets avgjørelse om ikke å innvilge en familie reintegreringsstøtte ved frivillig retur til Kosovo. Avgjørelsen kom etter at familien i første omgang hadde blitt orientert om at det ville bli gitt reintegreringsstøtte på til sammen kr 130 000. Ombudsmannen har kommet til at en beslutning om reintegreringsstøtte er å anse som et enkeltvedtak etter forvaltningsloven § 2 første ledd bokstav b, jf. bokstav a. Grensen mellom enkeltvedtak og etterfølgende konsekvenser/den praktiske gjennomføringen av vedtaket har vært sentralt i vurderingen. Utlendingsdirektoratet bes om å foreta en ny vurdering av familien As sak om reintegreringsstøtte. Det bes videre om direktoratets tilbakemelding på hvilke tiltak som vil bli iverksatt for å ivareta kravene i forvaltningsloven kapittel IV–VI i saker om reintegreringsstøtte.
Dato for uttalelse: 30.9.2015 Saksnummer: 2013/2041 Publisert: 12.10.2015