Krav til Navs saksbehandling når en EØS-borger søker medlemskap i norsk folketrygd
Sak om Navs tidsbruk og behandling av EØS-borgers søknader/saker om medlemskap i norsk folketrygd og ulike familieytelser. Én av medlemskapssøknadene ble etter hvert ankebehandlet i Trygderetten. I påvente av kjennelse i den saken stilte Nav klagers øvrige saker i bero.
Ombudsmannen kom til at Navs tidsbruk og behandling av klagers saker om medlemskap ikke var i overensstemmelse med Navs plikter etter reglene om utveksling av informasjon mellom medlemsstatene i EØS-forordning 987/2009 art. 2, og heller ikke i samsvar med prosedyren for midlertidig lovvalg i saker om trygdetilhørighet i art. 16. Navs veiledning overfor søkeren hadde også vært mangelfull. Det samme gjaldt Navs utredning av sakene hennes.
Arbeids- og velferdsdirektoratet erkjente at så vel den lange saksbehandlingstiden som svikten i veiledningen langt på vei kunne skyldes sviktende kommunikasjon innad i Nav, samt uklar arbeids- og ansvarsfordeling mellom Nav Medlemskap og avgift og de enkelte ytelsesområdene.