Uttalelser

I de sakene som har vært tatt opp til nærmere undersøkelse kan Sivilombudet gi uttrykk for sin mening om saken i form av en uttalelse. Hun kan peke på at det er begått feil eller forsømmelse fra et forvaltningsorgan eller en tjenesteperson. Undersøkelsen kan også ende med at ombudet finner at det ikke er gjort feil.

De fleste uttalelsene er offentlige og legges ut fortløpende på nettsidene. Det forekommer likevel at uttalelser ikke blir publisert på grunn av personvernhensyn.

Frem til 1. juli 2021 var navnet vårt Sivilombudsmannen, og det vil derfor stå i tidligere uttalelser.

Vi publiserer også noen ganger avsluttende brev fra Sivilombudet på denne siden.

Viser 1140 av treff for søk på

Tildeling av driftstilskudd til privatpraktiserende fysioterapeut – kommunens saksbehandling og kvalifikasjonsvurdering

Saken gjelder en kommunes tildeling av 100 % driftstilskudd i fysioterapi tilknyttet en eksisterende privat praksis i kommunen. Sentrale spørsmål i saken er kommunens saksbehandling og vurdering av søkernes kvalifikasjoner. Samlet sett fremstår kommunens behandling av tildelingssaken som lite tillitvekkende. Det er usikkert om kommunens klageutvalg har lagt en riktig forståelse av sin myndighet til grunn ved behandlingen av saken. Kommunen har ikke sørget for at saken var tilstrekkelig opplyst for klageutvalget, og klageutvalgets begrunnelse tilfredsstiller ikke forvaltningslovens krav, verken med hensyn til innhold eller når den ble gitt. Det er heller ikke foretatt en tilfredsstillende kvalifikasjonsvurdering av søkerne, og det knytter seg begrunnet tvil til om den som var faglig best kvalifisert ble tildelt driftstilskuddet. Det synes klart at de feilene som er gjort, kan ha hatt betydning for resultatet i saken.
Dato for uttalelse: 29.1.2015 Saksnummer: 2013/3258 Publisert: 20.02.2015

Dispensasjon fra reguleringsplanbestemmelse om boligens grunnflate – relevante hensyn

Saken gjelder vedtak om dispensasjon fra reguleringsplanens bestemmelse om størrelse på boligens grunnflate. Ombudsmannen er kommet til at det er begrunnet tvil knyttet til om fylkesmannen kunne innvilge dispensasjon med den begrunnelsen som var gitt i vedtaket. Søkers store familie og opplysninger om helsemessige forhold – som ikke var nærmere dokumentert – kan vanskelig tillegges noe vekt i denne saken. Videre må hensynet til økt boligstørrelse – utover reguleringsplanens maksimale boligstørrelse – konkretiseres nærmere for at det skal kunne være en fordel som kan vektlegges i dispensasjonsvurderingen.
Dato for uttalelse: 13.2.2015 Saksnummer: 2014/2104 Publisert: 19.02.2015

Innsyn i en sammenstilling av opplysninger fra politiets straffesaksregister (STRASAK) – antall drapssaker i Norge fordelt på politidistrikt

Saken gjelder krav om innsyn i en sammenstilling av opplysninger fra politiets straffesaksregister (STRASAK). Spørsmålet var om det kunne gis innsyn i en statistisk oversikt over antall drapssaker i Norge fordelt på politidistrikt. Ombudsmannen er kommet til at Politidirektoratet skulle ha sørget for at det ble etablert en sammenstilling av de opplysningene det var bedt om innsyn i før innsynsspørsmålet ble vurdert, for å sikre en forsvarlig vurdering. Videre hadde direktoratet ikke foretatt tilstrekkelig undersøkelser for å avklare om de aktuelle opplysningene i sammenstillingen var taushetsbelagte. Etter ombudsmannens vurdering kan ikke den aktuelle sammenstillingen unntas etter bestemmelsen i offentleglova § 14 om organinterne dokumenter. Direktoratets saksbehandlingstid ved behandlingen av innsynssaken har dessuten vært for lang.
Dato for uttalelse: 11.2.2015 Saksnummer: 2014/2291 Publisert: 16.02.2015

Avslag på innsyn i søkjarliste til dommarstillingar i Høgsterett

Saka gjeld høvet til å akseptere oppmodingane til søkjarar om å utelate namnet frå offentleg søkjarliste til dommarstillingar i Høgsterett. Til embete som høgsterettsdommar er det knytt særleg offentleg interesse. I lys av Høgsteretts særskilde stilling i samfunnet bør oppmodingar om å utelate namn på søkjarar frå søkjarlista berre aksepterast i heilt uvanlege tilfelle. Ei permanent endring av Innstillingsrådets praksis med opne søkjarlister til Høgsterett bør vere svært godt grunngitt, og ho bør i tilfelle utgreiast og vurderast konkret frå sak til sak før ho blir sett i verk. Etter mi meining er det knytt tvil til departementets avslag på kravet om innsyn i oppmodingane frå to av søkjarane om unntak frå søkjarlista. At søkjarane har behov for å sleppe å stå på søkjarlista, veg normalt ikkje like tungt som behovet og interessa hos allmenta for å vite kven som har søkt embete som dommar i Høgsterett. I den spesielle  situasjonen som låg føre, har eg funne grunn til å uttrykkje tvil om det var rett å la tre av søkjarane halde namna sine unna søkjarlista.
Dato for uttalelse: 5.2.2015 Saksnummer: 2014/1882 Publisert: 13.02.2015

Innsyn i opplysninger og dokumenter fra lovforberedelse

Saken gjelder Miljøverndepartementets avslag på innsyn i rettslige vurderinger som ble foretatt under forberedelsen av naturmangfoldloven. Departementet har erkjent at det ga mangelfull informasjon om klagemulighetene da innsynskravet ble avslått. Dette spørsmålet har ombudsmannen derfor ikke funnet grunn til å forfølge videre. I forhold til offentlighetslovens regler har ombudsmannen ikke bemerkninger til den materielle vurderingen av innsynsspørsmålet. Det er imidlertid berettiget tvil om det standpunkt departementet har tatt til kravet om miljøinformasjon, og departementet har ikke gitt noen fyllestgjørende redegjørelse for hvorfor det er et «reelt og saklig» behov for å avslå informasjonskravet. Det bes derfor om at dette spørsmålet blir undergitt en ny vurdering.
Dato for uttalelse: 17.11.2011 Saksnummer: 2011/197 Publisert: 13.02.2015

Sak om forståelsen av kompensasjonsloven § 2 første ledd bokstav c

Saken gjelder gyldigheten av et vedtak fra Skattedirektoratet om korreksjon/«nekting» av kompensasjonsoppgaver etter kompensasjonsloven 12. desember 2003 nr. 108 § 14, jf. § 2 første ledd bokstav c fra et foretak som tilbyr «Inn på tunet-tjenester». Ombudsmannen kom til at det ikke er tilstrekkelige holdepunkter for at ordlyden «pålagt å utføre ved lov» i kompensasjonsloven § 2 første ledd bokstav c skal tolkes så innskrenkende at kun lovpålagte tjenester som er forankret i en rettighetsbestemmelse, kan danne grunnlag for kompensasjon av merverdiavgift. Skattedirektoratets avslag på kravet om kompensasjon av merverdiavgift for fakturerte tjenester knyttet til avlastning med hjemmel i barnevernloven § 4-4 andre ledd bygget derfor på feilaktig rettslig grunnlag.
Dato for uttalelse: 29.1.2015 Saksnummer: 2013/967 Publisert: 10.02.2015

Orientering til bruker om reell forventet saksbehandlingstid og om forvaltningsenhet/klageenhet

På eget initiativ har ombudsmannen innhentet en redegjørelse fra Arbeids- og velferdsdirektoratet om hvordan Nav nå vil forbedre informasjonen om forventet behandlingstid i brukers egen sak. Ombudsmannen har og spurt om direktoratet vil sørge for at Nav heretter rutinemessig ville opplyse bruker om navnet på hver enkelt av de enhetene i Nav som er med i behandlingen av hans eller hennes sak.
Dato for uttalelse: 29.1.2015 Saksnummer: 2014/3290 Publisert: 29.01.2015

Dekning av sakskostnader etter forvaltningsloven § 36 i personalsak

Spørsmålet er om forvaltningsloven § 36 første ledd kommer til anvendelse for kostnader påløpt før et vedtak ble fattet – når arbeidet kostnadene knytter seg til, senere ble nyttiggjort i en klagesak som resulterte i endring. Ombudsmannen er kommet til at det generelle tolkningsspørsmål som klagen reiser ikke har et opplagt svar. Lovens ordlyd gir ikke i seg selv klart uttrykk for at det må trekkes en tidsgrense. Forarbeidene og forvaltningspraksis gir derimot relativt klare holdepunkter for en slik tolkning. På denne bakgrunn finner ombudsmannen det vanskelig å kritisere fylkesmannens generelle forståelse av loven.
Dato for uttalelse: 15.1.2015 Saksnummer: 2014/1963 Publisert: 19.01.2015